Buffels en tenten - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Buffels en tenten - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Buffels en tenten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 April 2010 | Tanzania, Moshi

De safari is voorbij, wat was het geweldig!! Het is zo mooi om die dieren in het wild te zien, echt niet te vergelijken met een dierentuin. Hieronder even een verslag over de safari.
Donderdag
Om half 9 werden we opgehaald met een mooie safariauto, helemaal geweldig dus! Even snel het laatste deel van het geld pinnen en onderweg zijn we. Op naar de Serengeti, het eerste park wat we gaan bezoeken. Rond 12 uur waren we bij het park aangekomen, onze gids moest even de entree etc regelen en daar gaan we dan, door de poorten van de serengeti, whoehoee.. Zebra's, struisvogels en gnoes zagen we zodra we 5 minuten binnen waren. Dus stoppen en heel veel fotos maken. Op een gegeven moment zie ik gewoon een mannetjes leeuw onder een boom luieren, STOP STOP LION LION FOTO FOTO!! Geweldig, ik stond gewoon helemaal versteld, wat mooi! Daarna giraffen overal! Soms vergeet je gewoon om even te genieten, want je bent zo druk bezig met het maken van fotos. Tegen de middag zijn we even bij een picnicsite gestopt om daar even wat te eten en een beetje praten met de gids en kok, in hoeverre dat kan. Ze kunnen namelijk niet heel goed engels, dat zorgt soms voor wat miscommunicatie. Zoals het volgende; we vroegen dus wat voor beesten we allemaal konden verwachten, hij had het over een lhino, wat wat is een lhino nou weer?! Hij uitleggen dat het een dier is met horens etc etc. Wij snapten er helemaal niks van. Toen we weer vertrokken van de lunchplek komen we erachter dat hij dus een rhino bedoelt. We waren even vergeten dat ze de r en de l omdraaien. Dus de hele safari hebben we het over de lhino gehad. Aan het eind van de dag hadden we nog steeds geen olifant gezien, jammer genoeg. De dag was bijna afgelopen toen we nog een heleboel giraffen zagen, op 2 meter afstand, woww.. indrukwekkend! Toen we verder reden zagen we ineens een hele grote groep olifanten, wat zijn die dieren groot!! Uiteindelijk staken ze zelfs de weg over, heel mooi gezicht om dat te zien. Na een 20 minuten fotos en geniet te hebben van deze dieren gingen we naar de campsite. Zomaar midden in de wildernis, geweldig. Totdat we onze tent zagen, oh-oh, gaan we de nacht dan wel overleven. Het was een beetje een oude tent met te weinig haringen en vanaf een afstandje leek het net of de tent zweefde. Daarnaast kon de rits nauwelijks dicht, dat betekent veel goeds. Nadat wij vol spanning hadden toegekeken hoe de mannen de tent hadden opgezet, gingen we heerlijk eten. De kok kan heel goed koken, heerlijk rijst met groenten etc. We moesten in een soort kooien eten, omdat er soms wel eens zwijnen op de geur van het eten afkomen. Op de campsite stonden ook nog twee andere nederlanders, even mee gekletst en toen op naar bed. Ik moet zeggen dat ik heerlijk geslapen heb, ben niet aangevallen en de tent bleef netjes staan. Marjan daarentegen heeft toch nog eventjes wakker gelegen van alle geluiden, want ze had het gevoel dat er een hyjena of iets in die richting naast onze tent zat. Ondanks dat was het een geslaagde eerste dag. We hebben de volgende dieren gezien; zwarte cobra, krokodil, giraffe, olifant, leeuw, gnoe, buffel (van heel ver af), zebra, gazelle, baviaan, struisvogel, eland, stokstaartje en allemaal verschillende soorten herten.
Vrijdag
Vandaag op naar de ngorogoro, maar we hebben eerst nog heel lang rondgereden door de serengeti op zoek naar een cheetah of luipaard, maar zonder enig succes. Ons plan was om alle dieren van de big five te zien dus; leeuw, luipaard, olifant, buffel en neushoorn. We hoeven na de eerste dag alleen nog maar de neushoorn, buffel en luipaard. Dan door naar de ngorogoro. Onderweg kwamen we ineens 3 vrouwtjes leeuwen tegen aan de kant van de weg, dus zo'n 2 meter van ons vandaan. Geweldig, fotos maken voor het leven. Ze blijven ook in alle rust zitten, geweldig. Ineens zien we honderden zebras en gnoes, de migratie. GE-WEL-DIG!! Op een gegeven moment beginnen ze allemaal te rennen en steken ze zelfs de weg over, dit is het echt mooiste wat ik ooit heb gezien. Op de fotos kun je het helemaal niet goed zien hoe mooi het eigenlijk is. Zodra we doorrijden, rennen ze zelfs met ons mee. WAUW! Voor de entree van de ngorogoro heb je heel mooi uitzicht over de serengeti en zie je echt hele kuddes gnoes en zebras, wat een mooi uizicht. Echt genieten! Na een kwartier kunnen we het andere park in en ook hier zien we allemaal kuddes. Na een half uur kom je in een heel ander gebied terecht met veel meer bomen en heuvels. Hier wonen de Masaimensen, deze mensen wonen echt in hutjes, hebben van zulke mooie doeken om en dragen dikke houtjes door hun oren. Precies zoals je op tv ziet, voor 50.000 shilling kun je deze mensen bezoeken, wij hebben daar niet zoveel behoefte aan. Je ziet ze ook overal aan de kant van de weg zitten, zelfs dan mag je geen foto maken omdat je dan geld moet betalen, beetje raar. Je ziet wel dat ze een beetje verwestert zijn, sommige dragen zelfs broeken of jassen, beetje jammer. Nadat we de berg op zijn gegaan merk je meteen dat het een stuk kouder is, maar dat is zeker de moeite waard als je ziet wat voor uitzicht we hadden over de krater. WOW! De krater heeft een doorsnede van zo'n 15 kilometer en er zijn allemaal soorten dieren. We gaan vooral op zoek naar de black Lhino, want die zit hier. Giraffen zitten hier daarentegen niet, omdat ze volgens de gids de berg niet op kunnen komen, haha! Die Lhino is toch moeilijker te vinden dan we dachten, want zelfs voor de lunch hebben we hem nog niet gevonden. Daarna nog maar even een beetje doorrijden en dan zien we ineens een zwart vlekje, wat blijkt het is een slapende Lhino. Nou leuk zwart vlekje. Maar als we even later verder gaan zien we ineens een hele grote groep buffels (Oja, die hebben we dus nu ook gezien van de big five, want die zijn hier in overvloed), tussen die grote kudde staat een neushoorn. Op gewoon 20 meter afstand, geweldig!!! Het is dat die hoorns heeft, anders had ik ook geloofd dat het een buffel was. Maar wat een mooi dier. Olifanten lijken dan ineens een stuk minder interessant. Na een kwartier gestaard te hebben naar dit geweldige dier gingen we op zoek naar de luipaard, de laatste van de big five die we nog moesten zien. We reden wat rond en rond en het begon zelfs te regenen, op een gegeven moment konden we niet meer verder omdat het pad meer een rivier leek, dus dan maar naar de campsite, de tweede gamedrive zit erop. De campsite staat helemaal op de berg, vanaf daar heb je geweldig uitzicht over de krater, wauw! En ook de nederlanders waren daar weer, gezellig! We hebben daar gezellig de hele avond mee gepraat en gelachen. Op een gegeven moment komt er een guide naar ons toe van ja jullie mogen de tent nog niet in aangezien er een kudde buffels tussen de tenten staan. Ow.. beetje jammer, maar het was ook niet zomaar een kudde, maar echt een flinke kudde. Ik geloof bijna honderd buffels. Ik heb heel hard gelachen om alle grappen over de buffels totdat we eindelijk onze tent in mochten en erachter kwamen dat ze na een uur allemaal om onze tent heen stonden. Ja onze tent stond een beetje afgezonderd van de rest, omdat wij dat graag wouden. Niet zo goed idee dus van ons. Wat maken die beesten een geluid zeg als ze aan het grazen zijn. We hadden het met een ranger erover gehad en hij zei als een buffel je aanvalt moet je dood gaan liggen, duidelijk?! Ja moet goed komen, we waren de ranger alleen te vragen wat je moet doen als de buffel je tent probeert uit elkaar te halen. Want dat was bij ons het geval. Op een gegeven moment maakt Marjan mij wakker, Lotte buffels!! Een buffel stond naast onze tent en had een haring + touw uit de grond getrokken, dus onze tent stond ineens een beetje scheef. Marjan hield me aardig stevig vast dat ik toch wel last begon te krijgen van mijn armen. Gelukkig konden onder het geluid van de grazende buffels 'rustig' verder slapen! Dag 2 was ook zeker weer een succes. De dieren die we gezien hebben; alles hetzelfde als gister behalve geen zwarte cobra, stokstaartje en krokodil. Daarentegen hebben we wel flamingos, neushoorn, hyena, vos, vrouwtjes leeuw en een jakhals gezien.
Zaterdag
Na een stevig ontbijt afscheid genomen van de Nederlanders en op naar Lake Mayara. Onderweg kwamen we langs een marathon die net van start ging. Tussen alle negers stonden in totaal 3 blanken, die uiteindelijk helemaal achteraan liepen. En een paar kilometer verderop ging een groep van 100 kinderen van start, geweldig om te zien. Voordat we het park in gingen zijn we eerst naar de campsite geweest, jammer genoeg stond deze niet in het park. Ofja misschien dan wel een betere nachtrust. En daarna door naar het park. Even bij het visitorcentre informatie opgedaan en huppa door de gate het park in. Voor ons reden een paar autos die als eerste dit park deden en als laatste de serengeti, dus die vinden een olifant op 20 meter afstand al helemaal geweldig. Gelukkig konden we die inhalen en op zoek gaan naar tree climbing lions, want daar staat dit park bekend om. Zelfs een uur naar de lunch waren we nog niks anders dan olifanten, giraffen en hippos tegen gekomen. Dan maar even de hotsprings bezoeken. We maken een bochtje en daar zitten dan 6 vrouwtjes leeuwen in een opgedroogde rivier een beetje te genieten van de zon. En dat op 5 meter afstand, weer een WOW! Jammer genoeg liepen ze naar 10 minuten een paar struiken in, maar heb er zeker van genoten. De hotsprings konden we niet bereiken omdat ergens anders de rivier juist was overstroomt, hoe raar. Op sommige plekken was er heel veel water en op andere plekken juist helemaal niet. Ze hadden in dit park trouwens wel giraffen in overvloed, want ik zag aan de waterkant gewoon 20 giraffen een beetje staan. Heel mooi! We hebben de rest van de middag een beetje rondgereden en genoten van de omgeving, jammer genoeg zijn we geen luipaard tegen gekomen. Dus de big five is niet helemaal compleet. Terug op de campsite wordt ik eerst helemaal aangevallen door muggen, beetje jammer dat ik nu dus weer 25 muggenbulten op mijn benen heb zit. Maar ik heb wel heerlijk geslapen. Ook dag 3 was een succes, alleen minder bijzonder dat de eerste 2 dagen.
Zondag
Vandaag de laatste dag, wat dus inhoudt dat we naar de eindbestemming worden gebracht en dat is dus Arusha. Marjan en ik hadden gelezen dat Arusha toch niet echt een fijne stad is dus we hadden mooi een lift geregeld naar Moshi, wat vlak onder de kilimanjaro ligt. Daar zijn we dus vanmiddag aangekomen. Beetje jammer dat ik net ook al 10.000 shilling min of meer ben verloren. Ik had het namelijk in mijn zak zitten en toen was ik het dus verloren, maar ik kwam daar eigenlijk meteen achter. Dus ik draai me om zie ik dat een man het oppakt dus ik zo, meneer dat is mijn geld. Hij doodleuk nee hoor dat viel uit mijn zak. Ik weer maar jij kwam van een hele andere kant, hoe kan dat nou uit jouw zak vallen. Andere mensen kwamen erbij en uiteindelijk liep de man gewoon weg met mijn geld, beetje jammer. Maarja het is zijn woord tegen de mijne en ja ik kon er dus niet zoveel tegen doen. Gelukkig is het niet heel veel geld, maar toch, beetje jammer dan weer dat dat moest gebeuren. De planning voor de rest van de week is alsvolgt; overmorgen gaan we paardrijden aan de voet van de kilimanjaro en aan het eind van de week gaan we op bezoek bij Mayke (nicht van Myrthe). Zaterdag of zondag vertrekken we naar zanzibar om daar de laatste twee weken van onze vakantie door te brengen.
De safari was zeker het beste wat ik tot nu toe gedaan heb, denk niet dat iets het nog kan overtreffen. Nou tot heel snel!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

PS: Ik kan hier in dit internetcafe geen fotos uploaden, dus ik probeer het morgen even ergens anders. Tot dan moeten jullie even wachten op alle diertjes! :D

• 11 April 2010 - 14:09

Tes:

supervet!!!! ech! maar wat leip of niet dan, met al die beesten om je tent! man man!! maaar ben benieuwd naar foto's van die dieren!!!

Dikke kus

• 11 April 2010 - 14:44

Lindchen:

Ik wil ook foto's zien!
    NOG MAAR 3 WEEKJES!!

• 11 April 2010 - 14:49

Johanna:

Ha die Lotte,
    wat een rijkdom! Of klinkt dat oubollig? Die Serengeti is toch wel het summmum onder de safari's toch? Inderdaad onvergetelijk. Wel een beetje jammer dat je geen cheeta zag, want die zitten er best wel veel, mar ja een mens kan niet alles hebben. Heel veel plezier ook nog op Zanzibar. Dat wordt ook vast onvergetelijk. Pas wel goed op je spullen. groet,
    johanna

• 11 April 2010 - 14:57

Hoi Lotje,

Wat mooi dat je dit allemaal mee mag maken.
    Lijkt me geweldig ook een keer zo'n trip te maken met jou.

Anne

XXX Ma

• 11 April 2010 - 15:19

Loes:

Whooaaawww !!!

xxxx ( ook weer van bassie )

• 11 April 2010 - 18:31

Anne:

cant wait for the pics!!;)

• 11 April 2010 - 19:12

Jamal:

Mooi verhaal,Lotte.
    Jammer van de 10.000 shilling. Gelukkig is het maar 5,48 euro waard.
    Ik ben wel benieuwd naar de foto's.
    Jamal

• 11 April 2010 - 19:12

Jamal:

Mooi verhaal,Lotte.
    Jammer van de 10.000 shilling. Gelukkig is het maar 5,48 euro waard.
    Ik ben wel benieuwd naar de foto's.
    Jamal

• 11 April 2010 - 19:28

Joost:

'een beetje jammer' dat je die luipaard niet hebt gezien. Maar de rest is ook al om jaloers op te worden. Geniet nog van die paar weekjes.

X

• 12 April 2010 - 14:31

Fleur:

JALOERS!!
    JALOERS!!

Vooral op je giraffe foto's!!

• 12 April 2010 - 17:13

Ma:

GEWELDIGE FOTO'S

• 13 April 2010 - 08:47

Anne:

:):):):):):) TOP FOTOS IS T GELD TOCH WEL WAARD...;)

• 13 April 2010 - 10:05

Anke:

Hoi Lotte,ik lees het wel weer je hebt weer een geweldige week achter de rug,iedere week denk ik weer wat een ervaring erg leuk.
    Geniet nog van je laatste weken Lotte groetjes Anke e

echt prachtige foto's!

• 13 April 2010 - 18:10

Familie Khawar:

Hallo Lotte,
    Wat een mooie foto's en spannend verhaal.
    Wij vinden het echt leuk elke week weer te lezen jouw verhaal.
    Ali, Sanaa en kinderen

• 13 April 2010 - 21:02

Aleksandra:

Beste Lotte
    Elke week lezen wij jouw avonturen op het werk van je moeder. Je moeder vindt het wel fijn dat je over een paar weken weer thuis komt. Heel veel plezier de laatste weken.
    Groetjes Aleksandra

• 17 April 2010 - 12:13

Hel:

Geniaal die foto's, echte plaatjes waar je alleen van kunt dromen...RAUUWW!

Voor je het weet ben je weer in je eigen jungle dus geniet nog maar even van daar!

xxxxxxxx

• 18 April 2010 - 18:48

Sylvie:

Hoi lotchen
    Ik heb van jou verslag net zo genoten als die van Marjan. Prachtig en wat mooi dat jullie samen zo'n lol hebben. Nog veel plezier en geniet op Zanzibar.
    sylvie

• 23 April 2010 - 17:10

Johanna:

Hee Lotte,
    het is vandaag 23 april en ik mis je weblogs. Je bent toch niet ziek? Er is toch hoop ik niets vervelends gebeurd?