Toeristje uithangen! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Toeristje uithangen! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Toeristje uithangen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 April 2010 | Oeganda, Kasese

Weg bij het project, heel raar. Ik mis de kindjes nu al. Vooral zondag was het raar om niet terug te gaan naar Masaka. Maar ik heb ook wel heel erg zin om te gaan rondtrekken, allemaal heel erg spannend! De eerste week was zeker een succes, hieronder het reisverslag! Veel leesplezier!

Maandag is het dan eindelijk zover, we gaan rondreizen! Vroeg uit bed om de postbus naar Fort Portal te halen, komen we bij het postkantoor aan, rijdt de bus niet. Wat nu?! Snel naar de taxi standplaats om een kalita bus te nemen. Na een lange rit van 4,5 uur komen we dan aan in Fort Portal, mooie stad! Ligt aan de voet van de Rwenzori Mountains. Toen we aankwamen meteen even naar ons lodge gegaan, genaamd Exotic Lodge, jammer genoeg ziet het er niet echt zo uit :P Maar voor 1 euro kun je er niks van zeggen. We zijn eventjes de stad in geweest, beetje verkennen. Supermarktje in, internetcafe uit. Savonds hebben we heerlijk gegeten in Moutain of the Moon hotel, ik heb nog niet zo'n lekker eten in Uganda gehad. Er was ook een vriend van Ilse en Marloes wie zij ontmoet hadden in Jinja. Hij, genaamd Richard, woont in Fort Portal en wou ons graag een beetje rondleiden morgen. Heel fijn dus!

Dinsdag
Marjan en ik hebben trouwens een tosti-apparaat gehaald, dus nu kunnen we heerlijk de hele dag door tostis eten! :D Dus als ontbijt hadden we dan ook soort van tostis! Daarna kwam Richard en gingen we op een boda naar de Krater meren toe. Van het ene naar het andere meer moesten we ongeveer 2 uur lopen, maar het was helemaal geweldig, want je hebt zo'n mooi uitzicht op de bergen en het dal! Na twee uur kwamen we dan eindelijk aan bij de lodge, boven op een berg. Bij de lodge had je een heel mooi uitzicht op een krater meer. Daar hebben we even snel onze spullen neergelegt en klaargemaakt voor onze volgende 'tocht' naar de Mahoma Falls :D Het begin was nog te doen, beetje heuveltje op en heuveltje af. Maar daarna kwamen we bij een brug die ingestort was, dus moesten we door het water. Huppa schoenen uit en gaan met die banaan, we zijn allemaal aardig droog aan de overkant gekomen. Gewoon doorgaan. Op een gegeven moment moesten we dus helemaal het dal in, omdat daar de watervallen liggen. Dus wij met onze wandelschoenen van de berg (zo kun je het gerust noemen) afskien. Het was zo steil, dat ik me erover verbaas dat er niemand onderuit is gegaan. Toen we helemaal waren afgedaald, moesten we nog wat rotsen beklimmen om een mooi plekje te vinden om te zwemmen. Een hele belevenis dus! Gelukkig hebben we wel heerlijk gezwommen en hadden we aardig wat bekijks, allemaal kindjes die aan de overkant zaten. Na het zwemmen moesten we dus nog aardig wat terug lopen, weer de berg op, de rivier oversteken en heuveltje op en af! Het was zeker de moeite waard! Alleen een beetje jammer dat mijn schouders verbrand zijn en dat mijn hempje er nu ook mooi in staat! :PSavonds hebben we gegeten bij een andere lodge, waar alleen maar rijke mzungus zitten, dus ook wel een keer leuk, alleen erg jammer dat het eten zo tegen viel! Daarna heerlijk geslapen, want ik was aardig moe :D

Woensdag
Na een heerlijke nachtrust, wandelschoenen weer aan en terug naar een dorpje waar we een boda terug moesten naar Fort Portal. Beetje onderhandelen over de prijs en huppa achterop op de boda. Toen we aankwamen in Fort Portal, zijn we meteen doorgegaan naar een markt, 11 kilometer verderop. De bodas rijden toch wel erg hard, niet allemaal, maar toen we naar de markt toen gingen, leek het wel een wedstrijdje wie het eerste bij de markt was. De markt was erg leuk om te zien, vooral tweedehands kleding, maar ook veel matookebananen ;p! Dus naar een uurtje heb je het daar ook wel gezien, dus terug naar Fort Portal om daar een beetje verder rondslenteren in de stad. Dus beetje eten, beetje internetten en Ilse heeft haar haren laten invlechten, geweldig gezicht! Het ziet er niet zo erg en vet uit als dat van Katrien. Savonds hebben we heerlijk bij de pizzaria gegeten, waar daarna ook een mzungumeeting was, alleen erg jammer dat er maar 1 grote groep duitsers was. Maar mocht de pret niet drukken, we zijn daarna ook uit geweest. Eerst naar de Woodenclub, wat niet heel erg veel aan was en daarna naar Extcy, waar vooral veel sutdenten waren. Jammer genoeg werd ik gestalkt door een 30jarige man die graag met mij wou trouwen. Hij wou de volgende dag al een ring halen, zelfs toen ik probeerde hem weg te krijgen door te zeggen dat ik 16 was, bleef hij maar komen. Jammer genoeg ging hij pas aan het eind van de avond weg :P Marjan was ook nog om 12 uur jarig, dus dat hebben we ook even goed gevierd! :D Daarna op naar de Exotic Lodge, morgen moeten we er weer vroeg uit, half 8!

Donderdag
Voor Marjan hadden we cakejes gekocht (moest dienen als een soort taart) met kaarsjes! De dag was dus al goed begonnen. Daarna snel door naar de taxi standplaats want we gaan vandaag naar Queen Elizabeth National Park. We moesten dus een matatu hebben naar Kasese. Het ging allemaal erg voorspoeding, want binnen 5 minuten zaten we in een matatu en we reden meteen weg. Na twee uurtjes waren we dan ook in Kasese, trouwens geen mooie stad. Maar wat wel erg leuk is aan Kasese is dat ze hier niet zoveel bodas hebben maar van taxifietsen, dus dat houdt in gewoon achterop de fiets overal naar toe worden gebracht :D Ga het snel een keer uitproberen, want we gingen eerst door naar Queen Elizabeth. Toen we uit de matatu kwamen was de taxi ook binnen 10 minuten geregeld, het gaat allemaal wel erg snel vandaag! Alleen beetje jammer dat de taxichauffeur een kip achterin zijn kofferbak had zitten waar onze backpacks ook nog bij in moesten. De kip kan gewoon blijven zitten hoor, ook al wordt die bijna geplet door tassen. Gelukkig was de man zo slim om hem naar 10 minuten rijden maar even eruit te halen :P Rond 1 uur waren we bij de Gate van het national park. We wouden eerst met deze taxi het park ingaan, maar uiteindelijk konden we meeliften met een ranger, mooi gratis dus! :D In het park hebben we meteen een slaapplek geregeld, dus als enige op de campsite, ge-wel-dig. Ook meteen een boottocht geregeld, vandaag al, we hadden hem eigenlijk morgen gepland, maarja! De boottocht, helemaal geweldig was die!!! Olifanten, nijlpaarden (zelfs dode), buffels en een heleboel vogels. Soms ben je zo druk met foto's maken dat je vergeet om gewoon even niet door de lens te kijken! Maar het was geweldig en ik heb ook al helemaal zin om naar Tanzania te gaan om daar een 3daagse safari te doen! :D Toen we terugkwamen moesten we onze tent opzetten, nouja wij niet echt, meer de mensen van de lodge. We meosten eerst van de Lodge naar de campsite met alle spullen. Dus hoe doen ze dat hier, alle spullen in de auto en de mzungus mogen op het dag. Geweldig!! Wij waren gewoon de enige op de kampeerplaats en we hadden geweldig uitzicht over de rivier! Daarna gingen we weer terug op het dak naar een lodge waar weer alleen maar rijke mzungus zaten, wij voelden ons toch wel een beetje anders. We gingen daar eten van het lopend buffet, oooh wat heerlijk! Dit was zelfs nog beter dan het eten in Fort Portal, we hebben dan ook echt gebunkerd. Voorgerecht, 2 x hoofdgerecht en ontelbaar vaak nagerecht. Ik snap niet hoe wij uberhaupt nog naar de tent hebben kunnen lopen. Wat trouwens ook heel erg spannend was omdat in mijn boekje stond dat er altijd nijlpaarden en zo af en toe leeuwen rondliepen. Dus wij met een zaklantaarn over een zandpad naar de tent, spannend. We hadden zelfs nog instructies gekregen, bij een leeuw langzaam naar achteren lopen en bij een nijlpaard rennen (daar hebben we zelfs maar in de boom klimmen van gemaakt) Gelukkig hebben we niks gezien en konden we heerlijk ons tentje in kruipen. We lagen nog heel lang wakker of ja ik lag nog aardig lang wakker te luisteren naar alle dieren. Zie ik opeens 3 nijlpaarden langs onze tent lopen. 2 grote en 1 kleine, ik snel Marjan aantikken; Marjan, hippo, hippo!! :D En daarna hoorde ik nog heel lang gegrom, ik denk dat dat een zwijm was ofzo. Maar het kamperen was dus helemaal geslaagd!

Vrijdag
Heerlijk geslapen zeg en dat zonder oordoppen. De douche as ook geweldig, gewoon heerlijk in de zon en met een fatsoenlijke douchestraal! :D Genieten dus! Daarna met een muziekje op, genieten van het uitzicht en wachten tot we worden opgehaald. We hebben toen even snel een ontbijtje gedaan bij de lodge en toen een taxi geregeld op naar Kasese. En op dit moment zitten we dus in Kasese te internetten. We hebben net even een kamer geregeld voor 5,500 shilling per nacht per persoon, geen geld dus! :D En vanavond gaan we bij het Magarita Hotel eten.

Voor de rest staat nog op de planning; zaterdag moutainbiken in Kasese, Zondagochtend misschien naar een gospelkerk en dan scheiden onze wegen. Want Ilse en Marloes gaan dan naar lake byoni en Marjan en ik gaan over de grens naar Tanzania. Dus volgende week rond deze tijd doen we denk ik een safari in Tanzania, heb er echt heel veel zin in. Vooral naar dit voorproefje in Queen Elizabeth Park! Tot heel erg snel!

xxxxxxxxxxxxxxxx

• 02 April 2010 - 14:16

Yvonne:

aaaah wat lief dat jullie voor mar een taartje hebben gemaakt.

en wat ziet het er ontzettend mooi uit daar, heel gaaf! geniet ervan x

• 02 April 2010 - 14:17

Johanna:

Ha Lotte,
    wat weer een leuk verhaal en wat heb je spannende dingen meegemaakt. Je bent wel populair bij de mannen zeg!
    Prachtige foto's ook. Ik mis wel de verhalen over de kinderen van Lwengo hoor. Veel reisplezier in Tanzania.

• 02 April 2010 - 16:45

Hoi Hippo:

Wat een genieten !!!!!!!!!!!

Liefs,

Ma

• 02 April 2010 - 18:15

Weddenschap:

Ja hallo 30 of niet..niet zo zitten te zeuren hoor!!! Denk aan de mooie kindjes die jullie samen kunnen maken.

Dit is toch wel even heel wat anders zeg, ziet er ongelovelijk uit!!!

• 03 April 2010 - 19:51

Sylvie:

Hoi Lotte
    Mooi verslag, grappig om te lezen twee dezelfde verslagen die van jou en Marjan, en toch heel anders, Marjan heeft het over "in de arm knijpen" en jij over " aantikken" En de foto's zijn schitterend, we hebben ontdekt dat we Marjan kunnen zien op jou foto's. Wij wensen jou een hele fijne voortzetting van de reis, en heel veel plezier, geniet er lekker van.
    Hartelijke groeten Sylvie

• 05 April 2010 - 06:23

Jamal:

Hoi Lotte,

Veel plezier met het rondtrekken.
    Tot over een kleine 4 weken.

Groetjes,
    Jamal

• 05 April 2010 - 08:54

Fleur:

Lottie!!

Ik ben helemaal jaloers ik wil ook op safari!!
    En dat gegrom was in Amerika wel een ander dier :P
    Oh en we hadden in Amerika juist wel de oordoppen nodig met al die kraaien naast onze tent :)
    Ik kan niet wachten tot dat je thuis komt gezellig weer een sissie thuis!

x

• 05 April 2010 - 10:00

Anke:

Hoi Lotte,
    Wat heb ik toch een saai leven vergeleken met dat van jou,ik wens je nog heel veel plezier en ik geniet volgende week weer van jou verhaal en foto,s groetjes Anke e