Wauw! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Wauw! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Wauw!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Hai Allemaal!

Wat een week was dit zeg! Zoveel dingen gezien en meegemaakt, niet normaal. Er zijn ook zoveel dingen die ik ook wil vertellen, ik denk dat ik de helft vergeet, maar het is wel helemaal geweldig hier! Ik heb ook nog niet echt het gevoel dat ik in Uganda ben. Het loopt allemaal heel erg goed. Ik doe wel verslag per dag, veel leesplezier ;p

Dag 1
Na een lange vlucht worden we op gewacht op het vliegveld door Jeroen en Steve, onze contactpersonen. We kwamen er al snel achter dat we wat dingen vergeten zijn, zo is Marjan haar malariapillen vergeten en ik mijn vaccinatieboekje (iets minder belangrijk), maar de malariapillen is al geregeld. We werden door Jeroen en Steve naar het backpackers hostel gebracht, het was iets van 4 uur s’ochtends dus niemand was echt wakker in het hostel, gelukkig wist Jeroen de sleutel de vinden en konden we snel gaan slapen. Diezelfde dag ontmoette we de andere vrijwilligers, allemaal hele leuke mensen. Het voelt ook al aardig vertrouwd. Het is wel heel erg warm hier, pff! Maar je leert ermee opgaan. Marjan en ik hadden nog geen shillings, dus we zijn met z’n tweeen Entebbe ingegaan om geld te pinnen en een telefoonkaart te halen, zonder enig succes! Maar we hadden wel meteen ‘vrienden’ gemaakt, die ons heel Entebbe wilden rondleiden, maar nadat wij erachter kwamen dat we geen geld konden pinnen en dus de hele trip naar de stad voor niks was, besloten we om maar afscheid te nemen van onze vrienden, Tony & Joseph. Maar we hebben wel het Victoriameer gezien, wat trouwens heel erg mooi is, zo groot!! Terug in het hostel, hebben we snel eten besteld, maar voordat je het eten krijgt ben je 1,5 uur verder, heel normaal hier. S’avonds hebben we nog gewacht op de nieuwe vrijwilligers, heel erg gezellig. Had er alleen niet zo bij nagedacht dat ik me moest insmeren met Deet, dus heb al mijn eerste muggenbeet. We lagen rond een uurtje of half 12 in bed, maar ik moet nog wel een beetje wennen aan het tijdsverschil want het is hier 2 uur later.

Dag 2
Vandaag is het dan eindelijk zover, we gaan naar het project! Heb er helemaal zin in! Om 10 uur zou de auto komen, maar die was er pas rond 11 uur. Rond half 12 zaten we dan eindelijk in de auto op naar Masaka. Een geweldige rit, door onder andere de hoofdstad Kampala, wat een drukte zeg. Overal mensen, boda bodas, busjes en autos. Bij de evenaar zijn we gestopt om wat te eten en wat fotos te maken. Daarna ging ik verder bij Niels en Marjan in de auto want daar hadden ze veel meer ruimte in de auto. Aangekomen in Masaka heb ik samen met Niels en Roos een telefoonkaart gehaald. Daarna weer bij Johanna, Katrien en Roos in de auto op naar de project, we liggen zon uurtje van Masaka en een kwartiertje van het project van Marjan af. Het laatste stukje naar het weg was nogal een drama, gaten in het zandpad. De auto schuurde gewoon over de weg. Onderweg de eerste kindjes gezien en je hoort ze allemaal Mzungu (blanke) schreeuwen en zwaaien. Als je fotos maakt vinden ze ook helemaal geweldig, dan willen ze er ineens allemaal op, maar naar een half uurtje 25 kinderen om je heen te hebben gehad, wil je wel graag ff naar binnen toe. De projectleiders heten Anthony, Djjinga, Vincent, Christien en Augustien. Allemaal hele aardige mensen. Morgen krijgen we orientatie over het project, ben erg benieuwd.

Dag 3
Mijn eerste nacht in het huisje was te doen, wel een beetje onrustig geslapen, maar ben niet moe ofzo! Ook voor het eerst naar de wc geweest, een gat in de grond. En het ziet er ook gewoon uit zoals je denkt :P De school is ook begonnen, die staat naast ons huis, dus je hoort s’ochtends al kinderen zingen. Vincent gaf ons buiten de orientatie, dus de kinderen van de school komen allemaal kijken van een afstandje en een beetje zwaaien. Vandaag wat namen van kinderen geleerd wie hier in de buurt wonen, Brenda, Sharon, Marion en Carlos. Fotos onder schooltijd kun je beter niet doen, want dan wordt je zo omringd door een stuk of 30 kinderen en dan willen ze allemaal met gekke bekken op de foto. Vandaag gingen we voor het eerst de community in, we gingen lopen, maar het was zo warm dus 2 flesjes water mee. We hebben toen de primary en secundary school bezocht in het dichtstbijzijnde dorpje. De leraren waren heel vriendelijk en wilden ons meteen voorstellen aan verschillende klassen. Na het bezoek aan de scholen gingen we verder de community in. De huizen aan de mainroad zijn de huizen van de wat ‘rijkere’ mensen. Dus hoe verder je de zijpaadjes ingaat, hoe armer de mensen zijn. We gingen heel ver van de mainroad af, tussen de bananenbomen. Veel kinderen lopen mee en vinden het allemaal geweldig. Je merkt wel dat de wat oudere kinderen minder enthousiast zijn dan de jongere. We hebben ook de familie van Anthony ontmoet, een halfzus en zijn vader. Na de hele middag door de community rond te hebben gelopen, gingen we nog naar een markt dicht bij ons huisje. Op was het vooral bekijken en bekeken worden. Maar het is erg leuk om te zien hoe de mensen hier zijn. Toen we terug kwamen van de markt heb ik nog even met de kinderen bellen geblazen, wat ze ook helemaal geweldig vinden en daarna heerlijk eten! Eten doen ze hier heel uitgebreid, savonds kunnen je kiezen uit Rolex (soort pannenkoek met ei) of ciabatta (pannenkoek) allebei heel erg lekker. En smiddags krijg je gewoon warm eten, maar heel verschillende dingen allemaal, maar het is wel elke dag het zelfde. Dus hopelijk verveelt het eten niet na een tijd. Nog een heerlijke ‘borrel’ om de verjaardag van Johanna te vieren en dan op naar bed.

Dag 4
Vandaag was de laatste oriëntatiedag, dus weer een geweldige presentatie van Vincent. In de pauze van de presentatie even met Oscar gespeeld, bellen blazen vind hij helemaal geweldig. Vandaag was ook mijn eerste ritje op de boda boda, helemaal geweldig is dat door het dal heen! We hebben een waterbron bezocht, ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat mensen daar van kunnen leven. Kinderen zwemmen daar wel eens in, voordat ze water moeten halen. Koeien drinken daar van. Het is dus echt heel erg vies. Daarna hebben we een ziekenhuisje bezocht, mensen vinden het helemaal geweldig dat je langs komt en ze kijken je met grote ogen aan. Na het bezoeken van het ziekenhuis gingen we naar mensen toe die een watertank hebben gekregen. Het eerste gezien was een weduwe met een paar kinderen. Wel heftig als je die mensen ziet en hun verhaal vertellen. Mensen zijn ook heel dankbaar voor alles wat je doet, we kregen dus allemaal fruit mee, zoals een Jackfruit en papaja. Toen gingen we nog verder de community in naar een ander gezien, ook daar kregen wel allemaal fruit mee, mango’s en avocado’s. Helemaal geweldig dus. Uiteindelijk hebben we nog een waterpomp bezocht helemaal in het dal, het is wel een eind wat kinderen moeten lopen om helemaal naar de waterpomp te komen. En dat moeten ze dan ook nog eens terug lopen met een zware jerrycan vol met water. Aan het eind van de middag toen we terug kwamen nog even met de kinderen gespeeld, weer heel veel namen geleerd, Rachel, Maria, Bosco, Leon en Kity. En dit was de eerste avond dat ik heerlijk aan 1 stuk door heb geslapen.

Dag 5
Vandaag was de laatste dag van de voorbereidingen. Vandaag moesten we onze fears en expectations opschrijven. En hebben we het programma voor de aankomende maand opgesteld. Ziet er allemaal heel erg leuk uit. Op de planning staan de volgende dingen: Home visit, reading club, womens club, outreach activities, nurseries, health centre en village meeting. Best wel veel te doen dus in de aankomende maand. Home visit houdt in dat we opzoek gaan naar een enkele modelgezinnen hier in de community, wie dus een goed voorbeeld moeten zijn. We gaan een hele vragenlijst af en over een jaar gaan ze nog een x langs de gezinnen om te kijken of er vordering is. De reading club is speciaal voor kinderen om een beetje hun engels op te krikken. De womens club is voor de vrouwen (logisch) om over dagelijkse dingen te praten etc etc. The outreach activities heeft iets met de kinderen op school te maken, maar mij is het nog niet helemaal duidelijk wat nou precies. Dan heb je de nurseries, dat is het kweken van koffieplantjes volgens mij. Bij het health centre mogen we een paar x komen helpen. En als laatste de village meeting, daar wordt allemaal informatie gegeven over onder andere het project.
Na het eten kregen we Lugandese les. Heel erg leuk, maar wel moeilijk met de uitspraken enzo, dus ga nog ff flink oefenen de aankomende dagen :P. De rest van de dag gespeeld met de kinderen hier in de buurt, beetje touwtje springen met de schoolkinderen en aan het eind van de middag met de buurtkinderen gespeeld. Morgen gaan we voor het eerst een home visit doen. In 4 groepen, heb er heel erg veel zin in!

Dag 6:
Vandaag de homevisits, heel erg leuk om te doen! Ga samen met een projectleider de communitie in naar 3 verschillende gezinnen. Met een vragenlijst over HIV/aids, water, eten, kinderen, school etc. Deze vragenlijst nemen we dan door. Op een gegeven moment zat ik er wel ff doorheen, ik dacht als ik nu maar net in huilen uitbarst. Mensen gaven ons zelf eten mee, je voelt je gewoon heel erg om dat mee te nemen, zij kunnen dat zelf zo goed gebruiken. Na 3 gezinnen was ik ook wel even blij dat we weer terug konden naar ons huisje. Thuis aangekomen snel eten en toen op naar Masaka. De taxi was kwam heel erg vroeg, zelfs nog vroeger dan mzungutijd (blanketijd), want hier doen ze over alles zo langzaam en als je bijvoorbeeld om 11 uur hebt afgesproken komen ze pas om 12 uur.
De taxi waarin we zaten viel echt van ellende bijna uit elkaar, echt heel erg! ik dacht als ik dit ritje maar overleef ;p! maar ben heel aangekomen bij de backpackers! voor de rest van de dag heb ik heerlijk niks gedaan, was ik ook wel aan toe! Daarna op tijd naar bed, we sliepen in de dorm, dus dat was erg gezellig.

Nou dit was zo ongeveer mijn week, volgens mij heb ben ik de helft vergeten, maarja misschien iets voor de volgende x. Mijn nummer is + 256702193345. Vandaag het ik heerlijk een douche, ook al was die koud, het was zeker luxe. Ook eindelijk weer mijn haren was, heerlijk! Nou ik zeg tot volgend weekend! OJa ik kan wel smsjes ontvangen maar niet terug sturen, dus, dat jullie dat weten! Heel erg bedankt voor al jullie berichtjes!

xxxxxxxxxxxxx

  • 06 Februari 2010 - 09:58

    Liefste Zus:

    Lotje, wat een super verhaal.
    Ik ben trots op je wat je allemaal doet.
    Heel veel succes en geef die knappe kindjes een knuffeltje van mij.
    We missen je!!

    liefs Loes

  • 06 Februari 2010 - 10:53

    Yvonne:

    Lotte jou verhaal klinkt ook geweldig :D en wat een leuke fotoos, supercuties! veeeel succes en vooral plezier nog! xxxx

  • 06 Februari 2010 - 12:00

    Lindchen:

    LOTCHENNN! Klinkt echt super goed! En dat kindje.. die oogjes (of beter gezegd; OGEN)

  • 06 Februari 2010 - 14:26

    Mams:

    He African girl,

    Zojuist samen met opa en oma jouw verslag gelezen.

    Indrukwekkend en meid wat een ervaringen doe jij op met jouw 18 lentes.

    Wat een hoog knuffelgehalte die kindjes. Ik zie je daar zo tussen staan.

    Hier gaat alles ook ijn gangetje. Vandaag de formulieren van de VU ontvangen. We zullen ervoor zorgen dat het OP TIJD op de bus gaat.

    Het is hier nog steeds lekker winter, sneeuw is weg maar vorst komt er weer aan.
    Lieverd ik bel je gauw.

    Zoals je weet hebben wij vanavond uhuu Gala. Ik zal gauw foto's sturen.

    Succes meisje en pas goed op jezelf.

    Liefs,

    Mams

  • 06 Februari 2010 - 15:09

    Anke:

    Hoi Lotte

    Wat leuk om je verslag te lezen,dat is even wat anders dan kassa draaien. Ik ben jaloers op jou lef. Ik wens je nog heel veel plezier groetjes Anke e

  • 06 Februari 2010 - 16:44

    Liefste Vriendin:

    Hé maestro!!

    Ik heb genoten van je verhaal!! verheug me nu alweer op de volgende!! En die foto's.... wat een poppekes allemaal! neem zo'n kiddie mee naar Groenlo! dat ene meiske, met die ogen! superlieff!!! Ik snap dat je helemaal onder de indruk bent, jeeetje! k heb je nog gesmst op je nieuw enummer, maar volgens mij is die niet aangekomen!! Ik probeer het nog wel een keer, want linde zei dat dat plusje stond voor 2 x een 0!! dus... ik heb nog steeds vlinders in mijn buik voor jou en draag nu wederom de sleutel naar mijn hart!!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxgroetjes aan Marjan!

  • 06 Februari 2010 - 18:26

    Helchen:

    Lotchen ziet er ontzettend gaaf uit die foto's en het klinkt allemaal hartstikke gaaf!

    Ik zeg maar zo..op naar de volgende week en een fijn weekend hehehe!

    xxx

  • 06 Februari 2010 - 18:29

    Anne:

    ey Lotte, super Vet dat je er nu eindelijk bent!! Leuk die foto's en verhalen, moet nog wel wat bijlezen, maar echt super! Zul je wel erug bruin worden ofniet? maar ga nu even verder met lezen;)succes en veel plz! xxjes Anne uit beltrum;)

  • 07 Februari 2010 - 10:46

    Sara:

    Geweldig Lot!
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

    Have fun babe
    x

  • 07 Februari 2010 - 11:16

    Luuk:

    Zozo! Lotte, wat een vette week heb jij al achter de rug (H). Muggenbulten overleeft, een gat in de grond en een taxi die spontaan uit elkaar valt :D! Op naar de volgende 2,5 maand dan maar ;)!

    Klinkt erg gaaf! Veel plezier daar nog en groeten aan Marjan!

    X Luuk

  • 07 Februari 2010 - 14:09

    Lia:

    Heey Lotte
    Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent. Je valt wel op tussen al die kleine zwarte mensjes. Voor de komende week veel succes en plezier
    Groetjes, Lia

  • 07 Februari 2010 - 19:43

    Oes:

    Jaa leuk Lot! Ik zie je al genieten van het eten, ben blij dat het ook daar heerlijk is! ;) Heel veel plezier nog, maar dat komt wel goed volgens mij! Succes van de week! Koes

  • 08 Februari 2010 - 07:01

    Little Sissie:

    Lotte echt super leuk verhaal wat je hebt geschreven! ik kan niet meer wachten tot je volgende week weer een nieuw verhaal hebt geschreven!
    Ik vond je foto's echt super vooral die kindjes op de vuilnis zag er echt heel zielig uit!

    xxx kusjes van mij

  • 08 Februari 2010 - 19:10

    Tante No:

    Lieve Lot
    Wat een super cool verhaal, en wat een geweldige ervaring.
    Heel bijzonder hoor, zet hem op stoertje

    dikke knuffel van ons viertjes

  • 08 Februari 2010 - 19:22

    Marjon:

    Heej Lotte,

    Je kent me niet, maar ik zat 2 maanden geleden op het Lwengo-project.

    Ik wil je heel veel suc6 & plezier wensen, maar dat gaat zeker lukken.

    Wil je mijn vriendje (mukwano in Luganda) Tonny (linker jongetje, foto 6, samen met zijn broertje 'Jadondo' een mango etend voor zijn huisje) een dikke knuffel geven? (van Namutebi Marjon)

    Hij is heel verlegen, maar muziek/samen zingen vindt hij geweldig ;-).

    Natuurlijk ook de groeten aan alle andere kinderen + de mannen van het project!

    Groetjes,

    Marjon Vreugdenhil

  • 08 Februari 2010 - 20:23

    Em:

    Lottie! meine liebe wat een verhaal (ik heb hem echt niet stiekem tijdens werktijd gekeken hoor:P)...Maar nu al muggebeten? dat is toch niet nog gevaarlijk?? en die mooie kindjes!Je weet wat je hel hebt beloofd he! Van aap hoor ik al goede verhalen en ik hoop dat er nog veel meer volgen!
    Pas maar gewoon op enz.!

    Liefs

  • 08 Februari 2010 - 21:23

    Liane:

    Hoi Lotte

    Wat een heerlijk verhaal. Ja, zo'n "wc" is ff wennen en vooral de eerste keer.
    Ga lekker genieten de komende tijd en we lezen wel weer hoe het verder met je gaat. Groetjes uit het koude Grolle.

    Liane

  • 10 Februari 2010 - 09:31

    Yvonne Sheridan:

    Tjé, Lotte wat een ervaringen ga jij op doen. Ik ga je zeker volgen en krijg kippenvel als ik die kindjes vuilnis zie eten. Dat moet jou toch ook niet in de koude kleren gaan zitten? Ik wacht met spanning je verslagen van week 2 af. Ik wens je een hele fijne leerzame tijd maar probeer er ook van te genieten.(Jij bent trouwens wel erg wit inderdaad, schrikken voor die kindjes of niet?)

  • 10 Februari 2010 - 16:00

    Jamal:

    Hoi Lotje,

    Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin.
    Succes verder, groetjes uit een -8 Winterswijk

  • 17 Februari 2010 - 20:47

    Rianne:

    Hey lieve Lotte, heb genoten van je belevenissen.
    Jeetje wat een indrukken zeg en wat ga je er relaxed mee om.
    Wat een mooie foto's ook, kan zo echt welliswaar ietsje pietsje
    meevoelen hoe het meot zijn.
    Lieve groet van ons.
    Rianne en Tim

  • 26 Februari 2010 - 15:24

    Daphne Sheridan:

    Hee Lotte,
    Dat lijkt mij wel leuk zo is een keertje mee te maken.
    nou ik wens je nog heel veel plezier daar!
    Groetjes Daphne:D

  • 19 Maart 2010 - 11:42

    Poetsvrouw:

    Hai die Lotchen,

    Het is weer vrijdag en poetsdag. Maar even een pauze om jouw foto's weer te bekijken.Iedereen is weg van prinsesjefoto.
    Maar die kaart wie we gisteren hebben ontvangen echt top.
    Ik ga gauw verder, scheelt één kamer minder op te ruimen.

    Liefs,

    Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2010

T.I.A.

28 April 2010

HET bounty-eiland

11 April 2010

Buffels en tenten

07 April 2010

Kort maar krachtig

02 April 2010

Toeristje uithangen!
Lotte

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 45581

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2015 - 22 December 2015

Community medicine in Nepal

30 Januari 2010 - 01 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: