Drukke week! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Drukke week! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Drukke week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Zo, alweer een hele week voorbij! Heel erg bedankt voor al jullie berichtjes!! Ook deze week ging heel snel voorbij, weer heel veel gezien en meegemaakt. Geniet ervan!

Maandag
Na een heerlijk rustig weekend, vertrokken we maandagochtend naar het project. Aangekomen op het project, hebben we eigenlijk de ochtend niet heel veel gedaan. Beetje gespeeld met enkele kinderen buiten. Daarna begon het nieuwe projectje the readingclub. Vol goede moed gingen we er tegenaan, een succes was het niet. Ik werd voor de klas gezet, een leraar gaf iedereen verschillende boekjes en lezen maar, nou wat een drukte. Zo af en toe vroegen ze mij wat over een woord, maar daar bleef het ook bij. The readingclub kon wel wat verbetering gebruiken. Helemaal afgetakeld was ik dus door die kinderen :P. Daarna heb ik gezellig gekleurd met wat kindjes buiten. Niet zo’n drukke dag dus.

Dinsdag
Vandaag gingen we met de vulnerable families werken. Het was niet zon heel goed weer, dus kon ik mooi mijn spijkerbroek aan, die ik al onder in mijn tas had zitten, omdat ik dacht die heb ik vast niet nodig. Samen met Johanna gingen we naar een gezin toe, maar onderweg begaf de motor het, dus stonden we daar zonder benzine. Na een kwartier kwam dan eindelijk de andere boda en werd wat benzine overgegoten in een colaflesje, blijkbaar heel normaal. Gelukkig hadden we genoeg benzine om bij het gezin te komen ;p. Het gezin bestond uit een moeder en zes kinderen, de vader was vertrokken. We gingen helpen met het planten van mais, ik ben nog niet echt achter de logica van het planten gekomen, want ze planten de mais overal kriskras tussen de bananenbomen. Na wat een kleine break, met heerlijke popcorn ;p, gingen we de oudere bladeren van de bananenboom halen. Hieronder moet je dus verstaan, met botte messen een beetje bladeren van de bomen halen. :P Bij dit gezin was een heel schattig meisje, wie hele tijd aan het zingen en praten was. Toen we klaar waren met werk, kregen we eggplants, advocado en rietsuiker mee. Zo moeilijk om al dat eten te accepteren, omdat ze zelf zo weinig hebben.
Vanmiddag was de eerste Womens club, een waar succes! We hadden een beetje onderschat hoe goed engels ze konden, dus we konden makkelijke zinnetjes zoals I am, You are etc etc overslaan :P Maar de vrouwen vonden het ondanks dat erg leuk!

Woensdag
Vandaag stond eigenlijk op de planning widows club, outreach centre en youth. Katrien en ik gingen ons richten op de youth, omdat we graag een meiden clubje willen oprichten om over allerlei dingen te praten. Dus samen met Anthony gingen we langs de primary en secundary school, waar we gingen overleggen over data voor dit meiden clubje. Nu staat voor volgende week woensdag, donderdag en vrijdag een meiden clubje vast, heel erg leuk! Heb er zin in, hopelijk wordt het net zo’n succes als de womens club. Daarna gingen we samen met Anthony op stap, hij moest nog wat kopietjes maken in Mbirizi. Ze doen daar echt lang over, we hebben daar een half uur gewacht op een paar kopietjes, ook heel normaal :P. Daarna op naar Masaka. We zaten in een taxi met 9 personen inclusief de chauffeur, de deur kon nauwelijks dicht. En na een 5 minuten begon mijn been al te slapen, heel erg fijn dus :P Na een uur waren we dan eindelijk in Masaka, ik voelde op dat moment helemaal niks meer in mijn been, dus moest even bijkomen van de taxirit! In masaka gingen we inslaan voor de nurseries (koffieplantjes), scheppen, gieters etc etc. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij 10tables. Daarna nog heel even snel op internet en toen weer naar ons project! Thuis vroeg Anthony of ik nog even wou helpen met wat dingen uit te typen en toen op naar bed. Vannacht hoorde ik allemaal vleermuizen, want die hangen hier overal rond blijkbaar, een hele nieuwe ervaring :P

Donderdag
Vandaag een hele warme dag! Er stonden vandaag 3 dingen op het programma; sochtends nurseries of het health centre en smiddags de readingclub. We hadden de avond van te voren afgesproken dan Johanna en ik naar de nurseries gingen en Katrien en Roos naar het health centre. Vanochtend gingen we eerst nog even kijken bij het kerkje bij de school. Woow.. wat kunnen die kinderen mooi zingen zeg en dansen, niet normaal zo mooi! Daarna op de boda naar een huisje 10 minuten verderop. We gingen samen met de vrouwen die daar op ons wachtte het dal in, zo’n 1,5 kilometer lopen, ik dacht is nog te doen. Maar daarna moesten we met boomstammen weer terug de heuvel op. Nou ik dacht dat doe ik wel even mooi op mijn hoofd zo’n boomstam, zoals al die vrouwen dat hier doen, maar dat viel vies tegen :P ik sleepte aan het eind van de tocht de boomstammen dan ook doodleuk achter me aan van vermoeidheid. Daarna gingen we gaten in de grond maken om daar de boomstammen in te zetten. Ze graven hier gewoon een paar gaten die een beetje evenredig liggen en hopen dat ze dan even diep zijn en dat de palen even lang zijn, want precies uitmeten dat doen ze hier niet. Ik stond toen ook versteld dat de palen bijna allemaal even hoog in de grond stonden :P Daarna konden we eigenlijk niet meer heel veel doen, dus was het weer wachten op de boda, want die komen niet op een mzungutijd. Naar deze zware inspanning hadden we een heerlijk tochtje op de boda, daarna heerlijk gegeten en toen even een half uurtje een hazenslaapje (powernap) gedaan. Hierna was ik helemaal klaar voor de reading club. De reading club was nu echt een succes! Ik vond het ook heel leuk om te doen, ik had 3 jongens en 3 meisjes, wie allemaal heel aandachtig mee deden. Eerst liet ik ze zelf allemaal een boekje lezen en hielp ik ze een beetje en daarna ging ik nog voor ze voorlezen, dat vonden ze helemaal leuk! Toen ik rond een uurtje of 6 naar buiten ging, zat of stond er geen 1 kind voor de deur, ik dacht wat gebeurd en nu? Maar naar een half uurtje kwamen dan de eerste kindjes langzaam naar ons toe. Daarna heerlijk gegeten, beetje fotos bekeken van de hele week, nog even in mijn dagboek geschreven, balen van het feit dat we geen stroom hebben en als afsluiting nog even een ‘borrel’ met Johanna gedronken! :D Helemaal klaar om naar bed toe te gaan!

Vrijdag
Vandaag weer huisbezoeken! Dit is echt leuk om te doen, omdat je dan precies kunt zien hoe mensen leven. Ik mocht vandaag weer samen met Jjingo op pad. Bij het laatste gezin waar we waren was er pas iemand overleden, maar ik voelde niet echt een sfeer alsof er iemand was overleden, heel raar. Daarna wel heerlijk op de boda terug naar het project en eten! smdiddags was de womensclub, we gingen het over gezond eten hebben, dat vonden ze erg leuk! Het blijft wel moeilijk om ze in het engels te laten praten, maar we doen ons best! Daarna heb ik het raarste ooit gezien, bij het schooltje naast ons werden kinderen gestraft met een stok. Midden op het 'schoolplein' werden namen opgenoemd en dan kregen die kinderen allemaal een paar slagen met een stok. En het was ook zon naar gezicht omdat te zien omdat alle andere kinderen er gewoon omheen stonden en toekeken! Gelukkig gingen we daarna snel weg, want het was geen fijn gezicht omdat allemaal te zien.

Nu is het heerlijk weekend! ik heb net wat lappen stof gehaald om daar een paar tassen van te laten maken, de eerste souveniers :P Voor de rest staat er niet zoveel op de planning. Misschien dat we morgen nog even naar het zwembad gaan! Tot volgende week! en 1 fijne carnaval toegewenst!

xxxxxx

  • 13 Februari 2010 - 10:50

    Joost:

    Erg tof Lotte! Ik zeg gewoon volgend jaar naar de PABO. Dat komt volgens mij helemaal goed. Haha! Veel plezier en geniet ervan! X

  • 13 Februari 2010 - 11:36

    Anniepanniee!!:

    LOTTE!!! wat maak je toch een vet coole dingen mee en wat een schattige fotos... Volgens mij zit je daar helemaal goed!!
    xxx

  • 13 Februari 2010 - 11:46

    LOTTE ADRES!!!:

    Mijn adres is trouwens :

    Lwengo Rural Development Support Organization - Uganda

    Lotte Jentink

    P.O. box 1906 Masaka
    UGANDA

  • 13 Februari 2010 - 12:09

    Mams:

    Vanuit een prachtig uitzicht aan de Herengracht bij Anne, lees ik jouw geweldige ervaring en bekijk de prachtige foto's van afgelopen week. Echt indrukwekkend om elke week jouw verslag te lezen.
    Lieve Lot we bellen en veel succes aankomende week en rust lekker uit dit weekend.

    Dikke knuffels,

    Mams :)

  • 13 Februari 2010 - 15:13

    Emma:

    Lot!! die foto's zijn zó mooi! niet normulle!die kinderen zijn op de een of ander manier zo.. ja hoe zal ik het noemen:P ! ik kijk al uit naar je verhaal van volgende week!

    Liefs

  • 13 Februari 2010 - 16:12

    Tes:

    Lot, ik moet hard lachen om hoe je je verhaal typt! heerlijk op zijn maeastro's!! Superleuk verhaal weer! ik ben weer helemaal onder de indruk!!! En die foto's.... hoa! hier is het nog steeds kut weer! het sneeuwt alweer!! ik stuur je na de carnaval foto's op je hotmail!!

    Love you to too!!

  • 13 Februari 2010 - 17:02

    Sara:

    Liefstelot!

    Heel erg gaaf wat jij daar allemaal doet! Ben benieuwd naar je volgende story. echt tof!

    Wel suuuuperjammer dat je er niet bij bent dit weekend. Maar ik zal een minuut stilte voor je houden. En een biertje op je drinken.

    Na de carnaval krijg je uitgebreid verslag!

    Kuskus

  • 13 Februari 2010 - 19:52

    Sanaa:

    Lieve Lotte,

    We hebben jouw foto's en het hele verslag gelezen.We zijn allemaal trots op jou. Succes met jouw vrijwilligerswerk.

    Groetjes,

    Ali, Sanaa, Abdullah, Fawaz en Amin

  • 14 Februari 2010 - 00:45

    Oes:

    Ah leuk om te lezen weer!:D Super gaaf wat je daar doet! En die foto's, dat zijn ze zoals we voortijd bedacht hadden. Die kindjes en jij met dat baby'tje, daar wordt Oessie wel beetje jaloes van!:P Maar fijn dat project ook zo goed loopt en de mensen daar het ook leuk vinden.Ik zal de generalen de groeten doen deze vakantie. En scheelt dat ik dit jaar vast niet onderuit ga bij City!:P Succes komende week, en geniet nog ff van je weekend! Groetjes aan Marjan! xx Oes

  • 14 Februari 2010 - 10:11

    Fleurtje!!:

    Heeey lottie!!

    wat weer een super leuk verhaal wat je hebt geschreven! Je kunt op de foto's wel zien wie jij bent met je MONSTERTENEN!!!!! :)
    super veel plezier nog sissie!!

    xx

  • 14 Februari 2010 - 11:11

    Hanneke:

    Lotchen!! Wat een superleuke verhalen schrijf je! Heb me echt een half uur lang vermaakt met het lezen ervan. Die kindjes, echt niet normaal hoe lief ze zijn, ben jaloers!! Geef je een dikke kus aan Marjan voor mij, en natuurlijk ook 1 voor jezelf;) XX

  • 14 Februari 2010 - 12:03

    Anke:

    Hoi Lotte,nou ik heb ook jou verhaal weer gelezen ik vind het helemaal geweldig ,daar kan geen carnaval tegen op ik ben echt jaloers op al die ervaringen die jij nu opdoet groetjes anke e en ik ga ook volgende week je verslag weer lezen heel veel plezier en een fijn weekend

  • 14 Februari 2010 - 17:09

    Erna:

    Hey Lotte,

    Afgelopen donderdag heb ik bij je moeder gegeten, zo gezellig! Ik hoorde van je weblog en ik ga je zeker volgen! Zo te zien is er toch iets blijven hangen van de gymlessen....Jan Huygen in de ton...Veel succes met alles!

    Groetjes,

    Erna

  • 14 Februari 2010 - 19:30

    Tante Teun:

    He Lotte

    De kindjes lekker in bed en dan lekker jouw reisverslag lezen. Echt super!!
    En die foto's zjin echt heel mooi

  • 14 Februari 2010 - 19:30

    Tante Teun:

    He Lotte

    De kindjes lekker in bed en dan lekker jouw reisverslag lezen. Echt super!!
    En die foto's zjin echt heel mooi

  • 14 Februari 2010 - 19:30

    Tante Teun:

    He Lotte

    De kindjes lekker in bed en dan lekker jouw reisverslag lezen. Echt super!!
    En die foto's zjin echt heel mooi

  • 14 Februari 2010 - 19:32

    Tante Teun:

    Je ziet wel hierboven dat ik een beetje ongeduldig was

  • 17 Februari 2010 - 19:54

    Linda:

    hee lotte
    een klein berichtje van mij... ik lees en zie dat je het erg naar je zin hebt. Dat vind ik erg gaaf. maar ik mis je ook een beetje bij de super. geniet er lekker van, en ik lees met plezier jouw verslagen. groet linda

  • 17 Februari 2010 - 21:00

    Rianne:

    Hey Lotte......ook weer mooie verhalen zeg.
    Wat leuk dat het goed loopt met die engelse lessen en dat je er zo van kan genieten.
    Ik denk dat je heel veel geniet en ja.....je komt ook regelmatig onverwachtte dingen tegen die we hier in Nederland niet kunnen voorstellen.
    Ik vind je eigenlijk heel dapper.
    Liefs van ons

  • 18 Februari 2010 - 10:50

    Hel:

    Die foto's zeggen genoeg!
    TOPPERTJE!!!!

  • 18 Februari 2010 - 19:33

    Oma:

    Lieve kleindochter,

    Wat een geweldig mooie foto's. Ik kan me voorstellen dat jij dit helemaal geweldig vindt.Jouw mama en ik komen net uit het ziekenhuis, het is allemaal goed gegaan met opa. Heel veel plezier en als je thuis komt zul je wel veel te vertellen hebben.

    Dag lieve Lotte,

    een dikke pakkerd van opa en oma

  • 19 Februari 2010 - 12:14

    FAN VAN LOTTE:

    WE WACHTEN OP DE VOLGENDE FOTO'S EN VERSLAG

  • 20 Februari 2010 - 13:32

    Lindchen:

    "en toen even een half uurtje een hazenslaapje (powernap) gedaan" Heb je mij soms gemist? ;p
    Ik kan trouwens nog weinig oil in je haren ontdekken of ligt dat aan mij?
    En nu op naar je reisverslag van vandaag! Dag Lotchen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2010

T.I.A.

28 April 2010

HET bounty-eiland

11 April 2010

Buffels en tenten

07 April 2010

Kort maar krachtig

02 April 2010

Toeristje uithangen!
Lotte

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 45568

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2015 - 22 December 2015

Community medicine in Nepal

30 Januari 2010 - 01 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: