Nederlands weer! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Nederlands weer! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Nederlands weer!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Week 3 alweer voorbij! Ook al voelt het niet zo, het lijkt wel alsof ik hier al heel lang ben, maar helemaal niet vervelend lang. Begin steeds meer te wennen aan de warmte, de mensen en de langzaamheid waarmee hier alles gaat. Heb wel helemaal mijn draai te pakken. Nog een x heel erg bedankt voor alle berichtjes :D Deze week leek qua planning erg veel op die van vorige week, maar het loopt toch altijd anders! Enjoy!

Maandag
We hadden besloten om zondagavond al terug te gaan naar het project omdat we dan mooi mee konden rijden met Niels en Marjan. Johanna was al eerder terug naar het project, want die ging naar een gospelkoor en Roos is uit ons project gestapt (ze voelde zich niet op haar plaats). Voor een ritje van een uur betaal je hier 5.000 shilling, dat is zo’n 2 euro, geen geld dus! Ik begin wel steeds meer te verlangen naar een beetje westers eten, niet zoals elke dag rijst, aardappelen, kool en matooke (is trouwens een soort smaakloze puree gemaakt een soort bananen, je moet ervan houden:P)
Maandag ochtend stond niks op de planning, dus beetje de was gedaan :P en de meidenclub voorbereidt. Tijdens het eten begon het heel hard te regenen, maar er was nog 1 jochie waarmee we gespeeld hadden die voor de deur zat. We hebben hem toen maar even naar binnen gedaan en mocht die met ons mee eten, volgens mij had die heel erg honger. Normaal gesproken mogen er geen kinderen binnen komen, maar dit was een uitzondering. Na het eten stond op de planning de readingclub en een villagemeeting. Katrien ging naar een village meeting en Johanna en ik deden de readingclub. Ik vind de readingclub helemaal geweldig, sommige kinderen kunnen echt heel slecht engels lezen, maar ze vinden het wel geweldig als je voor gaat lezen. Na de readingclub gingen Johanna en ik het dorpje in om te kijken naar een vrouw die onze tassen in elkaar kon zetten, dus er is een nu een vrouw druk bezig om tassen te maken. Daarna gezellig met de kindjes gespeeld, ze gingen voor ons zingen, heel mooi! Daarna eten, tandpoetsen en naar bed!

Dinsdag
Regen, regen en nog een regen! Het lijkt wel Nederland hier met dat weer! Op de planning stond werken met vulnerable families en de womens club. Het werken met de vulnerable families ging dus niet door, erg jammer. We hebben dus de hele dag binnen gezeten, beetje boekje gelezen en wat laatste dingen voorbereidt. Door al die regen was het kantoor overstroomt met water, aangezien daar geen deur voor zit. En ze hadden het gat dichtgemetseld, waardoor het water dus ook niet weg kon stromen. Dus wij hebben met een trekker, mok en wasbak het water zo goed als uit het kantoor gekregen, anders was er geen ruimte voor de womens club. De womens club ging dus wel door, ook al begonnen we een half uur later dan gepland en waren de helft van de vrouwen er niet. De rest van de middag gezellig met de kindjes gespeeld en nog even het dorp in geweest om nog wat dingen af te leveren bij de vrouw die onze tassen maakt. Ze was speciaal voor mij nog voeringstof aan het halen, ook al had ik zo gezegd dat dat niet hoefde. Blijkbaar verstond ze het niet helemaal :D

Woensdag
Vandaag zou eigenlijk Ben (eigenlijk heet hij Jeroen, maar dat kunnen ze hier niet uitspreken) komen, maar hij zou vandaag pas aankomen in Uganda, dus er was een beetje een miscommunicatie. Dus naar een half uur gewacht te hebben gingen we naar het outreach centre (ook wel een soort school) om daar met de allerkleinste te spelen. We hadden al verschillende spelletjes bedacht. We begonnen met de kleuren, yellow, red en green waren geen probleem, maar zodra we blue zeiden, zei de juffrouw below en zeiden al die kinderen in koor below. Dus wij nog een x blue, de kinderen below. Zo leren ze dus verkeerd engels :P. Daarna gingen we onze vingers, ogen, oren en tenen tellen. One, two, three etc. is geen probleem, maar als je vroeg hoeveel tenen ze hadden zeiden ze: tennies toys. En nog een x hoeveel tenen hebben jullie, tennies toys. Ze zetten achter heel veel woorden IE, want de lerares zeg ook gewoon alles met IE. Toen gingen we ons laatste spel doen, we gaan naar de markt en we kopen, bread werd blead en book werd boekoe. En probeer ze dan maar is bij te brengen dan boekoe book is. Ze maken hier ook van de L een R en andersom, dus moet je nagaan hoe ze mijn naam uitspreken :P, maar het went! Na het outreach centre werden Katrien en ik voor een klas gezet, wat nu?! Dus wij een beetje improviseren en gingen we maar tot 20 tellen, hoofd schouder knie en teen gedaan in het engels, de dagen van de week en hebben we ze allerlei dierennamen geleerd. Gelukkig kwam naar een uur de lerares weer, maar het was leuk om te doen. Want nu weten ze dat het niet rabbittie is maar rabbit :P
Vanmiddag was de eerste meidenclub, daar stonden we dan voor een klas van 80 a 90 meisjes tussen de leeftijd van 10 tot 13 jaar. Heel erg verlegen allemaal en ze konden minder goed engels dan ik had verwacht. Wat blijkt de meeste meisjes willen verpleegkundige of leraar worden. 1 x hoorde ik president en dat was het dan ook wel. De meiden club heeft zeker heel veel verbetering nodig, dus we moeten nog even kijken hoe we dat gaan aanpakken. Daarna de rest van de middag met kindjes gespeeld en toen kwamen we erachter dat diegene die broer en zus van elkaar leken, eigenlijk oom en nichtje van elkaar zijn, beetje raar dus! Daarna heb ik de dochtertjes van Vincent nog even geholpen met het dragen van een jerrrycan met troep erin. Naar 100 meter had ik hele lamme armen, maar gewoon doorgaan, gelukkig was het huis niet heel erg ver.

Donderdag
Vandaag stond op de planning nurseries, health centre en primary school voor de morgen en de readingclub voor de middag. Katrien en ik gingen naar de nurseries en Johanna naar het health centre. Wij gingen samen met Jjingo op pad, komen we naar een lange wandeling bij het huis aan, blijkt er sprake te zijn van een miscommunicatie, want die mensen dachten dat we vrijdag zouden komen, dus konden we weer mooi terug lopen. Toen we thuis kwamen, kwam Johanna ook thuis, want het health centre was ook niet geweldig. De medicijnen die ze gedoneerd hadden waren naar 1,5 al op, bedden vielen van ellende uit elkaar en verpleegkundigen liepen er gedemotiveerd rond. Zo kunnen wij daar dus niet een handje helpen. We gaan nog even met Anthony overleggen hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Toen moesten we door naar de primary school samen met Jjingo, het idee van een meidenclubje was dus al een beetje verdwenen als er een man mee gaat. Het liep allemaal een beetje stroef, ze zijn ook allemaal erg verlegen. Ook hier willen ze allemaal verpleegkundige en leraar worden en zo af en toe hoe je nog dokter of advocaat. We zijn dus nog even aan het bedenken hoe we dit allemaal aan gaan pakken. Misschien dat we kleinere groepen gaan nemen, zodat het wat persoonlijker wordt, maar daar moeten we nog even overleggen. Daarna gegeten en smiddags was dan de reading club. Weer heel erg leuk, ik heb geweldige kinderen in mijn groepje zitten, allemaal heel erg leergierig! En vandaag alweer een hele grote regenbui, moet niet gekker worden :P De rest van de middag heerlijk buiten gespeeld met de kindjes, beetje touwtje springen en vliegtuigje spelen. Zodra je er eentje optilt, willen ze allemaal. Sommige gaan gewoon aan je armen hangen, maar het went wel :P Na het spelen lekker gegeten, even het dorpje in geweest en toen heerlijk naar bed toe! Morgen is het alweer vrijdag, het gaat heel snel!

Vrijdag
Vandaag weer home visits, leuk! Dit x gingen we niet op de boda, jammer genoeg, dus te voet op stap met Katrien, Johanna, Christien, Augustien en Vincent. We kwamen bij een gezin aan en daar kregen we te horen dat we eerst maar even de nurseries voor een uurtje gingen doen, wat een planning! Maar we waren er niet echt op voorbereidt, dus we konden niet heel veel doen. Daarna ging ik samen met Vincent op pad om nog even 2 gezinnen te interviewen. Vincent was heel erg dankbaar dat ik zijn dochtertjes had geholpen, terwijl ik hiet niet heel bijzonder vond ofzo :D Na de interviews op naar huis, lekker eten en daarna was de womens club. Ik begin de womens club steeds leuker te vinden, want ik moest eerst nog een beetje wennen. Na de womens club op naar Masaka. Niels, Katrien en Annemarie gaven een geweldig feest met een bbq, dus dat was heerlijk! rond een uurtje of twaalf gingen we dan eindelijk naar de discotheek, the ambiance! Ge-wel-dig! Alle mensen dansen daar voor spiegels, heel grappig om te zien. En wat kunnen die mensen dansen, wat een ritme gevoel, heb mijn ogen uit gekeken! :P En volgens mij keken al die mensen hun ogen ook uit, omdat we de enige mzungus waren daar, maar het was een geweldig feest! Gelukkig hadden we savonds een taxi terug, want een boda midden in de nacht lijkt me niet echt geweldig. Daarna eventjes geslapen en nu aan het genieten van mijn zaterdag, dus heerlijk eten, beetje internetten, boodschapjes doen en luieren! Jammer genoeg is het niet zo'n goed weer, dus zwemmen wordt niet wat!

Afrika is echt helemaal geweldig!! En ik begin ook al heel erg veel zin te krijgen om rond te gaan trekken met Marjan! We hebben sommige dingen al een beetje uitgestippeld en we gaan zelfs nog een paar dingen bekijken met andere vrijwilligers, dus helemaal leuk! Volgende week is de laatste week met Johanna, erg jammer, want het is echt super gezellig! En dan krijgen we daarna alweer nieuwe vrijwilligers, ik ben erg benieuwd! :D Tot over een weekje!

xxxxxxx

  • 20 Februari 2010 - 12:24

    Mams:

    Lieve Lot,

    Ik kijk echt elke week uit na jouw verhaal.
    Ook deze week weer een beetje het gevoel ervaren wat jij daar zoal meemaakt.
    Prachtig te lezen de miscommunicatie. Nou dat gebeurd hier natuurlijk ook.Want het kabinet is gevallen ( miscommunicatie)
    Ik ga het niet hebben over Chicken Tonight en de speciale Sonja Bakker schotel of stamppot rauwe andijvie.

    Ik bel je vanavond,

    Liefs,
    Mams

  • 20 Februari 2010 - 12:58

    Anne Beltrum:

    ey Lotte! Wha ook al uitgaan daar ja! en nog wat move's opgedaan? Maar het gaat dus goed daar!!Maar ook super dat je gaat rondtrekken zeg, veel foto's maken he;)xxjes

  • 20 Februari 2010 - 13:34

    Oma:

    Lieve Lotte,

    Wederom een prachtig verhaal. De foto's vind ik ook prachtig. Het gaat je goed meisje.

    kusjes van oma

  • 20 Februari 2010 - 13:42

    Lindchen:

    Sieht gut aus LOTTE!
    Misschien kun je ze daar ons dansje leren op; We are your friends, you'll never be alone again.. Oo C'mon?!?!
    Geniet ze daar! xxxxxxxx

  • 20 Februari 2010 - 13:50

    Hel:

    Spetterrr!!

    Lekker verhaal weer, die foto's maken het helemaal af! Lang leve die oilband, amen!

    Maar dat smsje vannacht was toch wel even een moment van...TE MOOI OM WAARD TE ZIJN!!!! Whoehoehoehoe, pas maar op dat je je weddenschapje niet verliest, bebe!

    Ik sms je vanaf nu op je normale nummer want ik heb een beste rekening van dat belletje en die paar smsjes van laatst, heel jammer!

    Carnaval was super!! Maar next jaar maak je dat ook gewoon weer mee;)

    We faxen...

    x HB


  • 20 Februari 2010 - 14:45

    Anne!:

    lotte!!WAT EEN ONGELOOFLIJK MOOI VERHAAL:) en dat eten lijkt mij ook super lekker haha! die patrick is wel heel schattig!;)
    Hier gaat het ook goed, moet over een paar daagjes alweer uit mijn kamer en blijf dan een weekje bij loes en daarna weer in de nieuwe kamer.. mijn stage bevalt ook erg goed, hard werken maar leuk!
    kusjes!!!

  • 20 Februari 2010 - 16:42

    Tes:

    Geweldig verhaaltje weer meastro!! heb er wederom weer van genote! ik weet niet goed wat ik je moet mailen over carnaval, wat er is vrij weinig speciaals gebeurt!! Geniet er van en rustig aan poppeke!!!

    KUS van je allerliefste vriendinnetje

  • 21 Februari 2010 - 11:01

    Sylvie(moeder Marjan:

    Heel erg leuk om jou reisverslag te lezen.Jij maakt toch weer heel andere dingen mee dan Marjan, en jij schrijft ook smakelijk.Ik ben blij dat ook jij het zo naar je zin hebt en dat jullie als flinke zelfstandige meiden zo'n leuke ervaring meemaken.Dit had je niet gered als je een angstig onzeker meisje zou zijn. We hebben in het begin erg genoten van jou foto's, toen Marjan deze nog niet op haar verslag had staan. Lotte heel veel plezier deze week en volgende week lezen we weer een mooi verslag. Groeten Sylvie

  • 21 Februari 2010 - 12:59

    Teunte Tan:

    Hoi Lot

    Ik denk dat als je weer terug bent in Nederland je ook gewoon elk weekend verslag moet blijven doen van jouw week, want het is superleuk om te lezen.
    Bijzonder wat je allemaal meemaakt, en wat een andere wereld hé.
    Zet hem op nichie, dikke knuffel van ons

  • 21 Februari 2010 - 18:19

    Loes:

    That's my sister !!! :D

  • 21 Februari 2010 - 18:22

    Timo:

    Heel erg stoer Lotte!! Echt heel gaaf.. Veel plezier, en natuurlijk nog ff veel succes! Kus

  • 23 Februari 2010 - 18:30

    Anke:

    Hoi Lotte of moet ik Rotte zeggen, zo zie je er op de foto,s in ieder geval niet uit,ik kan aan de foto,s en je verhaal wel zien en lezen dat je het goed naar de zin hebt vind ik helemaal geweldig voor jou. Lotte nog heel veel plezier en ik wacht weer op je volgende verhaal groetjes Anke e

  • 26 Februari 2010 - 08:44

    Sanaa:

    Hallo Lotte,

    Wat is het toch fijn om elke week te lezen dat het zo goed met je gaat in Oeganda.

    Groetjes,

    van ons
    Ali, Sanaa en kinderen

  • 27 Februari 2010 - 09:43

    Fleurtje!!:

    Heee lottiie!!!

    Je klerenkast is al veel geplunderd door mij! En waar blijven de foto's van die mooie tassen :P

    xx

  • 27 Februari 2010 - 09:43

    Fleurtje!!:

    Heee lottiie!!!

    Je klerenkast is al veel geplunderd door mij! En waar blijven de foto's van die mooie tassen :P

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2010

T.I.A.

28 April 2010

HET bounty-eiland

11 April 2010

Buffels en tenten

07 April 2010

Kort maar krachtig

02 April 2010

Toeristje uithangen!
Lotte

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 45582

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2015 - 22 December 2015

Community medicine in Nepal

30 Januari 2010 - 01 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: