Boda Boda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Boda Boda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Boda Boda

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

27 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Een maand voorbij, niet normaal hoe snel het voorbij gaat. Dit was ook de laatste week van Johanna, jammer! want we hebben het echt heel erg leuk gehad. Ik heb mijn weblog niet van te voren geschreven, dus hoop dat de stroom of internet niet uitvalt! Nu dan snel mijn weekverslag.

maandag
Na een heerlijk weekend, met veel zon en dus heerlijk aan het zwembad gelegen, helemaal klaar voor deze week. Op de planning stond vandaag werken met vulnerable families, maar ook vandaag was het nederlands weer dus regen regen en nog eens regen. Heel erg jammer, maar we hebben ons tijd wel nuttig gebruikt en een evaluatie geschreven. Voor de rest van de ochtend eigenlijk niet heel veel gedaan. Smiddags was weer de reading club, nog steeds is dit helemaal leuk! Daarna was weer vaste speeluurtje met de buurtkindjes buiten. En toen was maandag zo goed als weer voorbij!

Dinsdag
Vandaag stond op de planning voluneersday en een groep van Be-more discover kwam. Dus vroeg uit bed, want het huis werd schoongemaakt etc etc. Ze zouden eigenlijk om 9 uur komen, maar om half 10 waren ze er nog niet. Ze zaten vast in de modder, dus moesten ze het hele stuk naar boven lopen :D Toen iedereen eindelijk was aangekomen, moest ik het woord doen over de activiteiten die we hier doen! Daarna werden we verdeeld in 2 groepen en ging 1 groep helpen bij het outreach centre en 1 groep ging naar een gezin om daar te helpen bij de chicken houses, maar naar een half uur moesten we ook alweer weg omdat anders de planning niet zou kloppen. Oegandesen en planning gaat niet echt samen blijkt wel weer :P Na dit korte werkuurtje door naar de andere projecten, Tekera en Chedra. Allebei geweldige projecten, Tekera is echt heel erg mooi en luxe en Chedra is nog heel erg klein, maar wel geweldige mensen. Ik kreeg van de mensen in Chedra ook een Ugandese naam en die is als volgt: Namale en ik hoor bij de clan van de Cobe ofzo iets, ik ben er nog niet achter wat voor clan dat nou precies is :P We gingen bij Chedra nog even de community in, op een gegeven moment zag ik dat een kind heel hard geslagen werd met een soort ruberen slang, ik schrok me kapot. Heel erg om te zien, je hebt bijna de neiging om erop af te lopen en er iets van te zeggen, maar dat kan niet! Na Chedra op naar huis, de Be-more discover mensen bleven in onze community slapen, dus die waren nog bij ons thuis en bleven bij ons eten. Buiten waren weer allemaal buurtkindjes, dus daar nog even mee gespeeld en toen zag ik een heel klein kindje, Diana, die een hele grote wond op haar bovenbeen had waar de vliegen op zaten. Ik dus snel even wat verband gehaald en ontsmettingsmiddel. Het kind begon al te huilen toen ze het verband zag, maar gelukkig is ziet de wond er nu veel beter uit en ga ik elke dag even langs het gezin om even te kijken! Na zo'n dag ben je toch wel erg moe van alle indrukken, dus op tijd naar bed!

Woensdag
Vandaag kwam Ben/ Jeroen op bezoek om even te praten over van alles en nog wat. Daarna ontbeten met de Be-more discover mensen en toen werd onze groep ongeplitst, ik ging samen met Wouter, Sandra en Harry (Be-more discover) naar de nurseries bed en de rest ging naar de chicken houses. Heel hard gewerkt bij de nurseries bed, bomenstammen kappen met een groot kap mes (de blaren staan nog steeds op mijn handen) en daarna alles in de grond zetten en aanstampen. Ik snap echt niet hoe die mensen alles zo netjes recht in de grond krijgen, alle boomstammen waren bijna even lang en gaten allemaal even diep. Hoe ze het doen?! Toen we zo goed als klaar waren bij de nurseries bed, was er een heel afscheidscomite voor ons. Een stuk of 10 vrouwen en een stamhoofd ging nog een hele speech houden en toen moesten wij ons ook nog allemaal voorstellen etc etc. Voor dat we weg waren, waren we een uur verder. Ook dit x kregen we heel veel eten mee, bananen, advocados en eieren. Zo raar omdat allemaal mee te nemen! Smiddags gingen we op bezoek bij Betty een meisje van 23 jaar wie aids heeft. Wow.. heftig om haar te zien, het was alleen maar een skeletje met vel eromheen en daarna gingen we ook nog een bezoek bij een kindje van 1 jaar. haar moeder was overleden, dus nu gaf haar oma haar borstvoeding, ze krijgt dus niet genoeg voedingstoffen binnen en dat kun je ook zien. Het lijkt net een heel oud omaatje, ze is heel mager en rimpelig. Op dat moment had ik het heel moeilijk, het is gewoon zo heftig omdat allemaal te zien. Ik heb ook niet echt lekker geslapen die avond! Katrien en ik zijn Na alle bezoeken nog even snel het dorpje in geweest om een afscheidskadootje voor Johanna te halen, dus dat houdt in wat bier, tomaten, nootjes en snoepjes. Katrien dacht dat ze een muggenbult op haar rechterbovenbil had, maar toen ze vroeg of ik er na wou kijken, bleek het een larve van een putsy fly te zijn. Ik schrok me kapot toen ik het uitdrukte en het begon te bewegen :P Dus nu hebben we een huisdier Lurfie de larve en hij leeft nog steeds, ik snap niet hoe :P

Donderdag
Vandaag gingen Katrien en ik naar Masaka om toch even te kijken naar het het putsty fly geval! Gelukkig zei de dokter dat het er heel goed uitzag en kreeg Katrien antibiotica mee. na ons ziekenhuisbezoekje even snel de stad ingegaan om heerlijke chocola te halen, mmmm! Toen terug met de taxi, weer lekker gegeten op het project. En smiddags was de reading club weer, maar deze x heel erg kort, omdat de vrouwen van de Womens club een afscheidsfeestje voor Johanna hadden georganiseerd. Heel leuk! Dus Katrien en ik gingen alvast op een boda naar het huisje van 1 van de vrouwen, maar de boda driver had niet echt rekening gehouden met de modder ofzo, dus we gingen zo'n 10 x BIJNA onderuit en hebben we hele stukken gelopen, ook weer een hele leuke ervaring :P Daarna was het geweldige feest, wat kunnen die vrouwen zingen en dansen zeg. Aan het eind nodigde ze ons uit om mee te doen, maar mzungus en dansen, gaat toch niet heel goed samen. Maar het was geweldig om dit alles te zien en mee te maken. Daarna kreeg Johanna ook nog allemaal handgemaakte kado's, zo mooi! En kreeg ik 25 eieren netjes ingepakt en Katrien wat advocados en mais :P Na al die mooie kadootjes met de hele stoet naar huis om daar het feest voor te zetten. Uiteindelijk lagen we om half 12 in bed, aardig laat voor ons, maar het was zeker de moeite waard.

Vrijdag
Vanochtend vroeg eruit, want vandaag gaan we naar de hoofdstad Kampala! Om negen uur stond de taxi klaar om ons in alweer nederlands weer naar Masaka toe te brengen. Samen met een grote groep andere vrijwilligers om naar Kampala in een Matatu voor maar 7.000 shilling (zo'n 2,50 euro), geen geld dus voor een paar uur rijden. In Kampala aangekomen, moesten we op zoek naar het Guesthouse, nou naar 2 x een bult op te zijn gelopen en helemaal moe, hadden we eindelijk het Guesthouse gevonden! YES! Op naar de naar westers eten en de craft markt (om natuurlijk flink souveniers in te slaan). Ze zijn in de stad een stuk strenger met de boda's, want hier moet je een helm dragen en mag je maar met 1 persoon op een boda. Nou Marjan en ik zaten dus op een boda met z'n tweeen zonder helm. Op een gegeven moment wou de bodadriver niet verder rijden, omdat er op een heel groot kruispunt allemaal politie stond, dus wij afstappen en op zoek naar een andere boda! Toen had Marjan er 1 en was ze weg en zat ik daar in mijn eentje op een boda en dan maar zorgen dat hij je naar het goede adres brengt! Gelukkig heb ik de craftmarkt gehaald en hetzelfde geld voor alle andere vrijwilligers :P Wat een craftmarkt, niet normulle, wat een spullen, armbanden, oorbellen, beelden, tassen, manden etc etc! En dan afdingen, geweldig, ik begin de smaak te pakken te krijgen! Savonds naar de bios en genieten van alle westerse dingen die ze hier hebben, heerlijk, ik merk dat ik zulke dingen toch wel begin te missen, maar niet vervelend ofzo! Daarn gezellig bij een irish pub vol met mzungus even wat gedronken toen ging ik met Niels eerder naar huis, want vanavond gaan we hopelijk nog een x uit!

Vandaag Kampala verkennen en gezellig lunchen met de andere vrijwilligers! Dat betekent dus veel goeds! :D

Soms sta ik echt te kijken van wat er allemaal op een boda past. De gekste dingen die ik tot nu toe op een boda heb gezien zijn 3 geiten en een persoon. En een tweepersoonbed met 2 personen op een boda, ja het is allemaal mogelijk! Zelf vond ik met zn drieen op een boda al een hele uitdaging!

Bedankt voor alle reacties en tot volgende week!

xxxx

ps. Ik kan geen fotos uploaden in dit internet cafe, dus ik probeer maandag in Masaka wat fotos te uploaden, dus je zullen nog even moeten wachten, sorry daarvoor!

  • 27 Februari 2010 - 09:58

    Mams:

    Hallo Namale van Cobe.

    Meisje elke week weer uitkijken na jouw verhalen.

    GRRRR, die larf.

    Lot het is weer prachtig hoe jij je inzet. Dat ik trots op je ben dat weet je al.Maar ik wil het nogmaals even zeggen. Supertrots op mijn Lotje.

    Liefs en tot bels,

    Mams

  • 27 Februari 2010 - 10:02

    Goedkoop Bellen L:

    Voor degene wie Lotte willen bellen 9 cent per minuut van vaste telefoon:INBELNUMMER:09001230079 DAARNA NUMMER LOTTE:00256702193345 AFSLUITEN MET HEKJE


  • 27 Februari 2010 - 11:41

    Yvonne:

    Lotte het klinkt weer allemaal ontzettend gaaf, wat maak je veel mee daar! Leuk ook om even in de stad en toch iets meer de bewoonde wereld te zijn! Doe je de groetjes aan Marjan? :D veel plezier met uitgaan vanavond misschien! xxxx

  • 27 Februari 2010 - 12:52

    Je Little Sissie:

    Heey lottie!!

    Doe eerst maar even de groetjes aan Larvie! Ik weet zeker dat jullie beste vrienden worden! ik zie zo voor me toen die larf begon te bewegen en hoe jij zou reageren!:P

    En natuurlijk vond ik het leukste over jou Boda avontuur! wat je allemaal er niet op kon doen:P

    Nou lot ik kan niet wachten tot de foto's erop staan! met mijn mooie tas:)

    xx

  • 27 Februari 2010 - 13:00

    Je Liefste Zus:

    Ha lotchen!!

    Wat een super verhaal weer!
    En wat goed dat je de wond van dat kindje even hebt ontsmet, komen mijn spulletjes toch nog een beetje van pas.
    Echt een dokter in spe!!

    Geef larvie een knuffel van me.. hihi

    Kus van Loes

  • 27 Februari 2010 - 14:38

    Tes:

    He topper!!

    Heerlijk verhaaltje weer!! Ben blij dat je een nieuw huisdier hebt als vervaning van jullie konijn!!

    Lief zijn!!! al een lekkere neger aan de haak geslagen of? Ik kijk er nu al naar uit om al je verhalen nog een keer te horen in Nederland en foto's te kijken!!! :D

    Love you to tooo!

  • 27 Februari 2010 - 17:57

    De Hele Familie:

    Heey Lottie!

    Wij hebben heerlijk bij opa en oma gegeten! en hebben speciaal jou tekst uitgeprint om het aan iedereen te laten lezen!
    Het is echt toppie lot!!
    Veel succes nog

    x iedereen!

  • 27 Februari 2010 - 18:06

    Lindchen:

    Lotchennn, als je nieuwe vriend maar niet bijt of je aanvalt, vind ik alles best!
    Ik wacht met smart op je foto's en geniet er ondertussen van Namale!
    JOVEL

  • 01 Maart 2010 - 08:49

    Ma:

    Heerlijk op mijn werk de foto's zojuist bekeken.

    Schitterend !!!!!

    Ma

  • 01 Maart 2010 - 08:53

    Aleksandra:

    Hallo Lotte,

    Ik ben collega van jouw moeder.

    Wij genieten hier elke week van jouw verslag en prachtige foto's.

    Heel veel succes,
    Aleksandra.

  • 01 Maart 2010 - 08:53

    Aleksandra:

    Hallo Lotte,

    Ik ben collega van jouw moeder.

    Wij genieten hier elke week van jouw verslag en prachtige foto's.

    Heel veel succes,
    Aleksandra.

  • 01 Maart 2010 - 08:53

    Aleksandra:

    Hallo Lotte,

    Ik ben collega van jouw moeder.

    Wij genieten hier elke week van jouw verslag en prachtige foto's.

    Heel veel succes,
    Aleksandra.

  • 01 Maart 2010 - 08:54

    Aleksandra:

    Hallo Lotte,

    Ik ben collega van jouw moeder.

    Wij genieten hier elke week van jouw verslag en prachtige foto's.

    Heel veel succes,
    Aleksandra.

  • 01 Maart 2010 - 18:18

    Fleurtje!!:

    Heey lottie

    DIE TAS IS ECHT SUPER MOOI!!!
    En leuke lurvie ook! haha

    xx

  • 01 Maart 2010 - 22:45

    Liane:

    Hoi Lotte
    Leuk om je verhalen weer te lezen. Van Lurfie ben ik nog niet zo'n grote fan. Die krijgt van mij geen knuffel. Vind de foto van Bosco met zijn nichtje veel mooier. Ook sta je zelf op de foto alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je daar aan het werk bent. Petje af.
    Groetjes Liane

  • 02 Maart 2010 - 10:48

    Manon:

    Wat schrijf je elke keer leuke verhalen Lotte! En supermooie foto's :)
    Het gaat idd snel, geniet er nog lekker van!

    Liefs Manon

  • 02 Maart 2010 - 15:59

    Anke:

    Hoi Lotte

    Al weer een maand voorbij jeetje gaat echt snel,ook ik geniet enorm van jou verhalen en foto,s.Geniet er nog van ik kijk weer uit naar je volgende verslag helaas heb ik niet zo veel nieuws voor jou groetjes Anke e


  • 02 Maart 2010 - 19:08

    Oes:

    Lottie! Wat een super mooie foto's, ik krijg echt de kriebels als ik jou met al die mooie kindjes zie! En dat je ook dat kindje geholpen hebt, lijkt me zo'n voldaan gevoel geven als je echt iets kunt betekenen. Vorige week heb ik ook een aatal keren hetzelfde berichtje gestuurd, maar niet geplaatst ws, dus ik zeg het nu maar, dat ik druktemaker Patrick érg leuk vind, wat een koppie:P Hehe! Alweer een maandje voorbij, maar nog 2 heeeeeeele mooie maanden tegemoet!;D Mss als je terug bent in Holland dat we es kunne kijken hoeveel je eigenlijk op je fiets mee kunt nemen? LOTTIE! Veel plezier en succes nog! x Oes

  • 03 Maart 2010 - 19:30

    Johanna:

    eindelijk al je weblogs gelezen en weer hartelijk gelachen om het bekkie van Whitney. Een weekend zonder Katrien en Marjan... ben benieuwd.
    johanna

  • 05 Maart 2010 - 05:36

    Jamal:

    Lieve Lotte,

    Alweer een maand weg, gaat echt snel.

    Ook ik vind de verhalen en foto's elke week weer ontzettend leuk en mooi om te lezen.

    Het gaat je goed Lotte en tot over twee maand.

    Groetjes,

    Jamal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2010

T.I.A.

28 April 2010

HET bounty-eiland

11 April 2010

Buffels en tenten

07 April 2010

Kort maar krachtig

02 April 2010

Toeristje uithangen!
Lotte

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 45579

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2015 - 22 December 2015

Community medicine in Nepal

30 Januari 2010 - 01 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: