Respect, respect, respect!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu Respect, respect, respect!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lotte Jentink - WaarBenJij.nu

Respect, respect, respect!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Maart 2010 | Oeganda, Kampala

7 weken zijn nu alweer voorbij. Het gaat zo snel, ik zit op de helft van mijn tijd in Uganda. Over 2 weken ga ik weg bij het project, dat lijkt me ook zo raar. Al die mensen zie ik misschien wel nooit meer terug. En al die schattige kindjes! Deze week was het heerlijk warm weer, dus hard in de zon gewerkt en ben nu lekker bijgekleurd. Veel leesplezier!

Afgelopen weekend was erg gezellig met de nieuwe vrijwilligers. Op een gegeven moment moesten we met 14 man van de Backpackers naar Masaka met 7 bodas dus, dachten wij. Maar we seinden voor de grap naar een kleine vrachtwagen, stopte die ook nog, dus wij met zn allen achter in de laadbak, geweldig! Op naar de tropic inn en daar hebben we heerlijk de hele dag aan het zwembad gelegen.

Maandag
De dag begon niet zo goed, met regen dus. Op de planning stond de meeting met de community leaders. Ilse en ik gingen daar naar toe samen Augustien en Jjingo. Wat kan is z’on meeting langdradig zeg, vooral omdat er ook in het Luganda wordt gepraat, dus je verstaat er helemaal niks van. Aan het begin moesten wij alle mensen welkom heten, dus daar zaten wij op een bankje, Tusanyuse Okukulaba (hartelijk welkom, spreek het uit als toesanjoese okoelaba). Alle mensen moesten lachen toen wij dat zeiden, zal wel aan de uitspraak gelegen hebben. :P Daarna was de lange meeting van 3 uur, daar zit je dan op en houten bankje, maar het was wel leuk om het een keer mee te maken. Marloes en Katrien gingen naar een meeting in Lwengo. We waren heel laat thuis van de meeting, dus snel eten en toen stonden de vrouwen van de Womens club alweer voor de deur. Vandaag is trouwens Womens Day!! Dus dat hebben we gevierd met heel veel koekjes bij de Womens Club en we hadden een kadootje voor ze gehaald, 2 pennen :P Omdat ze altijd elkaars pennen lenen! Daarna even met de kindjes buiten gespeeld, heerlijk z’on speeluurtje. En als avondeten had ik heerlijk tonijn gegeten, want die had ik gehaald in Masaka, heerlijk een keer wat anders.

Dinsdag
Vanochtend kwam Ben en de nieuwe Be-more discover mensen, Co en Brigitte. Ze hadden ook mijn duikbruvet meegomen, dus hopelijk kan ik als we gaan rondtrekken, duiken in Zanzibar. Katrien ging naar de meeting met de subcountry leaders. En de rest ging naar de vulnerable family om daar te beginnen aan het nieuwe huis. We moesten eerst een hoop klei verkleinen en dat pal in de zon, wat een warmte zeg. En wat zijn de mensen harde werkers, heel veel respect, ook voor de vrouwen die dat gewoon in warme jurken doen. Ik had naar een kwartier de blaren om mijn hand staan, maar gewoon doorgaan :P. Daarna gingen we het dal in om uit een vieze poel water te halen. Dat vieze water gebruiken ze gewoon om van te drinken, erg! Ik met een jerrycan op mijn hoofd de bult op, zwaar. Kinderen doen dat dagelijks. Na de hele ochtend gewerkt te hebben terug naar huis om te eten en smiddags was de readingclub. Mijn groepje is helemaal geweldig, 5 meisjes en 1 jongen. Ik merk al dat ze beter leren lezen, dus de readingclub werkt echt! Daarna met de kindjes buiten gespeeld en daarna avondeten.

Woensdag
Katrien en Marloes gingen naar de meeting met de district leaders en projects in Masaka. De Be-more discover mensen gingen naar de school en Ilse, Augustien en ik gingen weer naar de vulnerable family om daar te weer verder te helpen met het huis. Dit keer waren alleen wij er, want gisteren was de hele community er die allemaal spullen kwamen brengen, van eten tot bananenbladeren. Wij moesten het dal in met een pangan (z’on groot mes) om wat boomstammen doormidden te kappen. Mijn handen helemaal ingetaped zodat ik niet nog meer blaren zou krijgen, gelukkig hielp het. Later kwamen er nog meer vrouwen helpen en die vonden het raar dat wou gewoon aan het hakken waren met al die blaren. Toen moesten Ilse en ik een boomstam naar boven dragen, met z’n tweeen is dat nog te doen, maar die vrouwen doen dat gewoon in hun eentje MET kind achterop de rug. RESPECT! Later op de ochtend kwam de widows group er ook gezellig bij, ze gingen voor ons dansen en zingen, helemaal geweldig! Heb ook voor het eerst Jackfruit gehad, lekker is dat zeg! En we kregen alweer allemaal eten toen we weggingen, rietsuiker en advocados. Na het middag was de meidenclub, dit keer ging het een stuk beter. We hadden nu een groep van 20 meiden. We hadden alle tafels in een kring gezet en iedereen kwam nu aan de beurt. Deze eerste les hebben we alleen spellen gespeeld om ze allemaal een beetje los te laten komen. Vooral galgje vonden ze helemaal geweldig :D Aan het eind van de dag weer gezellig gespeeld met de kindjes. Als avondeten maken we nu wel eens tostis in de broodrooster, best wel lekker! :D

Donderdag
Vandaag stond de meeting met de church and schools en de nurseries beds op de planning. Katrien en Christien gingen naar de nurseries beds in Lwengo, Jjingo en ik gingen naar de nurseries beds in Nakyenyi, Marloes en Vincent naar de meeting in Lwengo en Ilse en Anthony naar de meeting in Nakyenyi volgens mij. Jjingo en ik gingen naar de nurseries beds waar ik vorige maand aan gewerkt heb, het is leuk om te zien dat het al bijna af is. Daarna naar de tweede nurseries bed, dat zag er ook goed uit. Uiteindelijk moesten we teruglopen, ik begin hier de weg al te kennen, dus ik liep voorop door allemaal bananenbomen :P Smiddags was weer de readingclub, dit keer waren er 2 meiden, dus het was maar een klein groepje, maar toch leuk! :D Na de readingclub vertrokken Ilse en Marloes omdat die dit weekend naar Murchison Falls gaan. En Katrien en ik vertrokken morgenvroeg naar Kampala, omdat we dit weekend gaan raften. Spannend, hopelijk is het niet z’on goed weer als afgelopen weer :D
Toen ik aan het douchen was, kwam ik erachter dat er echt een hele grote spin om de badkamer zat. Ik schrok me kapot! Gelukkig bleef die in een hoekje zitten

Vrijdag
Op naar Kampala samen met de andere vrijwilligers. Bijna de hele dag gereist enzo. Naar de backpackers in Kampala, daar hadden ze gewoon een geweldige fatsoenlijke warme douche, ik was helemaal vergeten hoe heerlijk dat kon zijn. Ik heb trouwens ook mijn ticket omgeboekt. Ik vlieg nu vanuit Dar es Salaam. En kom pas 1 mei aan dus ik mis koninginnendag, erg jammer maarja het is niet anders. De rest van vrijdagavond hebben we gezellig met zn allen wat gedronken! :D

Weekend
Vroeg eruit want we gaan vandaag raften, whoehoee, helemaal geweldig! Het was echt super, we zaten met zn 9 in een boot inclusief guide, wie trouwens uit nieuw zeeland kwam wat een accent zeg. En het leukste aan het raften was toch zeker wel als de boot flipte en wat een stroming. De eerste x dat ik in het water lag om te oefenen werd ik meteen naar beneden gezogen, de guide zei tel tot 10 als je dan nog niet boven bent mag je in paniek raken. Maar meestal kom je dus naar 5 seconden alweer boven. En er zijn altijd kajakkers die je komen halen als je bent afgedrijft. We hebben in totaal 2 flips gemaakt, de guide zei altijd dat we de boot moesten vasthouden als we zouden flippen, maarja dat deed ik dus niet, toen ik eindelijk boven water was, was ik 10 meter van de boot weg, gelukkig kwam er een kajakker aan!
Het was dus een super dag. Savonds gingen we stappen, heel gezellig. En zondag weer terug naar Masaka, maar wel heel erg moe en met wat spierpijn ;p maar het was zeker de moeite waard!

Dit weekend zal ik wel gewoon op zaterdag mijn weblog erop zetten! :D

xxxxxxx

  • 16 Maart 2010 - 13:11

    Fleur:

    Weer een super verhaal lottie!
    En leuk die foto's met die kindjes samen met jou erop!

    Oh en ik had je al weer terug gemaild! :)

    xx

  • 16 Maart 2010 - 13:11

    Fleur:

    Weer een super verhaal lottie!
    En leuk die foto's met die kindjes samen met jou erop!

    Oh en ik had je al weer terug gemaild! :)

    xx

  • 16 Maart 2010 - 13:36

    Anne:

    Onwijs cool stuk weer! super zeg dat je bent wezen raften..leeft lurfie nog??
    Succes nog met je laatste 2 weekjes..

    xxx

  • 16 Maart 2010 - 13:36

    Anne:

    Onwijs cool stuk weer! super zeg dat je bent wezen raften..leeft lurfie nog??
    Succes nog met je laatste 2 weekjes..

    xxx

  • 16 Maart 2010 - 13:40

    Anne!!:

    VETTTEEE SHIT DIE FOTOSS VAN HET RAFTEN!! BEN ZOOOO JALOERS!

  • 16 Maart 2010 - 14:05

    Anne:

    ooh enne sinds wanneer lust jij bier..;):P

    xx an

  • 16 Maart 2010 - 15:21

    Tes:

    Lot, supervet dat raftennnn!!! rrr :D En misschien heb jij respect voor die vrouwen daar, maar ik heb respect voor jou met die boomstam etc o pje koppie!! :D:D

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt, beetje jammer dat je er morgen neit bij bent!! en afgelopen zaterdag heb ik je ook gemist hoor!!

    Dikke kus

  • 16 Maart 2010 - 16:47

    Lieke Verhagen:

    Hi Lotte!
    Had afgelopen zaterdag met Anne afgesproken en die vertelde me hoe het met je was & dat je een waarbenjij site bij hield. Nieuwsgierig als ik ben even een kijke genomen, en jee wat maak je gave dingen mee!! Wat superleuk dat je dit doet! Ik wens je nog heel veel plezier :D!
    Groetjes Lieke

  • 16 Maart 2010 - 16:51

    Mams:

    Geweldig Lotte die foto's van het raften. Is wel wat anders dan het Turkije beekje raften.
    Ik vind het wel fijn dat het aftellen begonnen is, dat jij weer thuis komt!
    Lekker kleurtje heb je meisje. Dat pilsje staat je trouwens ook goed.

    Liefs je Mams

  • 16 Maart 2010 - 16:56

    Fleurtje!!:

    Heey lottie toen ik vanmiddag keek had je er nog maar een paar foto's erop staan. Maar nu de foto's van het raften en super leuke foto's lijkt me echt spannend! Vooral jou grote vriend. Helaas was ik er niet bij om jou vriend weg te halen :P

    xx

  • 16 Maart 2010 - 17:52

    Anke:

    Hoi Lotte,
    Het is wel een en al genieten daar zo,helemaal geweldig.
    En prachtige foto,s en een erg leuke vriend die mag je houden. Groetjes Anke e

  • 18 Maart 2010 - 16:26

    Sanaa:

    Lieve Lotte,

    Wat een leuke dingen maak je mee in Oeganda.
    Wel spannend zeg!

    Vandaag jouw mooie kaart ontvangen, was echt een verrassing,bedankt hiervoor.

    Jammer dat je project bijna is afgelopen, maar er breekt dan ook een leuke tijd weer aan.

    Groetjes,

    Sanaa, Ali en kinderen

  • 18 Maart 2010 - 19:36

    Rianne:

    Hey lieve Lotte, wat een mooi verhaal weer zeg.
    Vandaag kreeg ik je foto met de lieve tekst achterop binnen in een mooi roze enveloppe met een stamp uit Uganda, gaaf.
    Volgende week is Tim weer bij me en komt Merel het weekend thuis, kunnen ze de foto met tekst ook bewonderen.
    Het ontroerde me echt, erg lief dat je op deze manier aan ons denkt.
    Ik zie op de foto's dat je inderdaad een leuk stel mensen om je heen hebt, das fijn, zijn dat allemaal Nederlanders? En ja ......kan me voorstellen dat de materiele luxe dingen van Nederland jou inmiddels erg goed laten ervaren hoe goed we het hier wel niet hebben.
    Ik heb de foto op een mooi plekje in mijn kamer gezet en vertel trots aan vriendinnen van wie die is en wat je voor moois allemaal doet in Uganda.
    De foto's zijn ook prachtig, er zitten een paar beauties bij, zoals die van jou met Julliet en het prinsesje.
    Dat raften,dat je het overleefd hebt :) en ja ik las dat Anne al zoiets schreef.....maar staat je wel stoer hoor een flesje bier.
    Lieve meid geniet je leven en avontuur daar, be care of yourself tijdens je rondreis.
    Liefs
    aunt :) Rianne
    XX

  • 19 Maart 2010 - 10:31

    Johanna:

    Wouw Lotte toch, wat een gevaren! Toen ik je verhaal las dacht ik dat je je misschien wel vaak uit de boot liet vallen om door zo'n kajakker gered te worden, maar toen ik de fotoos zag dacht ik daar wel anders over. Stoer hoor! En wat een prachtige foto van prinsesje!
    Geniet van je laatste week in Lwengo.
    johanna

  • 24 Maart 2010 - 20:41

    Liane:

    Hoi Lotte

    Is dat prinsesje nou de Whitney van laatst, of zijn alle meisjes zo schattig met staartjes.
    Petje af voor jou raftings ervaring. Als je schrijft: een mooie flip gemaakt, denk ik: zal wel, totdat je de foto's erbij ziet. Jij liever dan ik, Lotte.
    Ga weer lekker verder genieten, kunnen wij volgende week weer van je verhaal en foto's genieten.

    groetjes Liane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2010

T.I.A.

28 April 2010

HET bounty-eiland

11 April 2010

Buffels en tenten

07 April 2010

Kort maar krachtig

02 April 2010

Toeristje uithangen!
Lotte

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 45580

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2015 - 22 December 2015

Community medicine in Nepal

30 Januari 2010 - 01 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: